FeaturesFemeile în istoria premiilor Oscar

Femeile în istoria premiilor Oscar

Like5 a întocmit un dosar cu date privind prezența femeilor în rândul nominalizaților și câștigătorilor la principalele categorii ale premiilor Oscar de-a lungul timpului.

Femeile au primit, în istoria premiilor Oscar aproximativ 330 de trofee la toate categoriile exceptându-le pe cele dedicate interpretării actoricești. Anul acesta este preconizat că vor fi punctate noi premiere, la gala din 10 martie.

CELE MAI MULTE NOMINALIZĂRI PENTRU ACTORIE

Meryl Streep deține recordul pentru cele mai multe nominalizări la categoriile de interpretare, cu 21, primite între anii 1979 – 2018. Din total, 17 au fost pentru roluri principale.

Ea este urmată de Katharine Hepburn, cu 12 nominalizări, între anii 1934 – 1982. Bette David a primit, în perioada 1935 – 1963, unsprezece nominalizări. Ambele actrițe au fost selectate doar pentru roluri principale.

CELE MAI MULTE TROFEE PENTRU ACTORIE

Actrița cu cele mai multe trofee Oscar câștigate este Katharine Hepburn – pentru rolurile din ”Morning Glory” (1933), ”Guess Who’s Coming to Dinner” (1967), ”The Lion in Winter” (1968) și ”On Golden Pond” (1981). Ea nu a participat la gală decât o dată și atunci pentru a înmâna un premiu, nu pentru a primi. A declarat pe scenă că, pentru ea, premiile nu înseamnă nimic, ”premiul este munca mea”.

Îi urmează, cu trei trofee, actrițele Meryl Streep – pentru ”Kramer vs. Kramer” (1979), ”Sophie’s Choice” (1982) și ”The Iron Lady” (2011), Ingrid Bergman – pentru rolurile din filmele ”Gaslight” (1944), ”Anastasia” (1956) și ”Murder on the Orient Express” (1974), și Frances McDormand – pentru ”Fargo” (1996), ”Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” (2017) și ”Nomadland” (2020).

Două trofee au primit actrițele Bette Davis – ”Dangerous” (1935) și ”Jezebel” (1938), Cate Blanchett – ”The Aviator” (2004) și ”Blue Jasmine” (2013), Jane Fonda – ”Klute” (1971) și ”Coming Home” (1978), Jessica Lange – ”Tootsie” (1982) și ”Blue Sky” (1994), Maggie Smith – ”The Prime of Miss Jean Brodie” (1969) și ”California Suite” (1978), Elizabeth Taylor – ”Butterfield 8” (1960) și ”Who’s Afraid of Virginia Woolf?” (1966), Olivia de Havilland – ”To Each His Own” (1946) și ”The Heiress” (1949).
Lista e completate de Jodie Foste, Glenda Jackson, Sally Field, Dianne Wiest, Luise Rainer, Vivien Leigh, Hilary Swank și Helen Hayes.

REGIZOARE PREMIATE

Prima femeie care a fost premiată pentru regie a fost Kathryn Bigelow pentru ”The Hurt Locker” (film din 2008), după 82 de ani de la debutul galei Oscar.

I-au urmat Chloé Zhao, pentru ”Nomadland” (2020), și Jane Campion, pentru ”The Power of the Dog” (2021).

În total, de-a lungul anilor, la categoria regie au fost nominalizate doar opt femei: Lina Wertmüller (“Seven Beauties”, din 1975), Jane Campion (“The Piano”, din 19993, și “The Power of the Dog”, 2021), Sofia Coppola (“Lost in Translation”, 2003), Kathryn Bigelow (“The Hurt Locker”, 2008), Greta Gerwig (“Lady Bird”, 2017), Chloé Zhao (“Nomadland”, 2020), Emerald Fennell (“Promising Young Woman”, 2020) și Justine Triet (”Anatomy of a Fall”, 2023, selectat la gala de anul acesta).

CELE MAI BUNE FILME DE OSCAR REGIZATE DE FEMEI

În istoria de 96 de ani a Premiilor Oscar, 601 filme au fost nominalizate pentru trofeul principal – ”cel mai bun film”. Douăzeci și două dintre aceste filme au fost regizate de femei.

Anul acesta, pentru prima dată în istorie, trei dintre cele zece producții nominalizate pentru cel mai bun film sunt regizate de o femeie – “Anatomy of a Fall”, de Justine Triet, “Barbie“, de Greta Gerwig, și “Past Lives”, de Celine Song. Cinci gale au inclus două filme regizate de femei printre nominalizații la cel mai bun film: 2009, 2010, 2020, 2021 și 2023.

Din totalul de 22, au fost premiate ”The Hurt Locker”, regizat de Kathryn Bigelow, ”Nomadland”, de Chloé Zhao, și ”CODA”, de Sian Heder.

PRODUCĂTOARE DE CEL MAI BUN FILM

Puține filme câștigătoare au avut la cârmă producătoare.

Julia Phillips a fost prima femeie producător care a câștigat un Oscar pentru cel mai bun film. Ea a primit premiul pentru “The Sting” din 1973. I-au urmat Lili Fini Zanuck (”Driving Miss Daisy” din 1989), Wendy Finnerman (”Forrest Gump” din 1994), Donna Gigliotti (”Shakespeare in Love” din 1998), Fran Walsh (”The Lord of the Rings: The Return of the King” din 2003), Cathy Shulman (”Crash” din 2005).

Regizoarea Kathryn Bigelow a fost și producătoarea “The Hurt Locker”, astfel că i-a revenit și un trofeu pentru ”cel mai bun film”. Dede Gardner a câștigat un trofeu pentru ”12 Years a Slave”, la gala din 2014, iar împreună cu Adele Romanski a primit și pentru ”Moonlight”, în 2017. Blye Pagon Faust și Nicole Rocklin au fost producătoare ale filmului ”Spotlight”, recompensat la gala din 2016.

Frances McDormand a făcut istorie în anul în care a fost premiată pentru interpretarea din ”Nomadland”, ea primind și trofeul Oscar în calitate de producător, atunci când lungmetrajul s-a impus și la categoria ”cel mai bun film”. Chloé Zhao a fost de asemenea producătoare, dar și Mollye Asher.

Cel mai bun an privind nominalizările pentru cel mai bun film pentru filme produse de femei a fost 2019, când au fost opt filme cu producătoare, printre care Kwak Sin-ae, care avea să devină prima femeie de culoare care a câștigat premiul pentru cel mai bun film pentru pelicula de limbă non-engleză “Parasite” (film din 2019). Toți ceilalți ani au avut șase sau mai puține.

Anul acesta, femeile au produs șapte dintre cele zece filme nominalizate – Emma Stone (”Poor Things”), Margot Robbie (”Barbie”), Emma Thomas (“Oppenheimer“), Marie-Ange Luciani (“Anatomy of a Fall”), Amy Durning și Kristie Macosko Krieger (“Maestro“), Ewa Puszczynska (“The Zone of Interest”) și Pamela Koffler și Christine Vachon (“Past Lives”).

Articole similare