”Anatomia unei prăbușiri/ Anatomie d’une chute” va fi, pentru norocoșii care vor reuși să îl vadă în avanpremieră la Les Films de Cannes à Bucarest, un privilegiu. Din 3 noiembrie, filmul va rula în cinematografele din țară, distribuit de Voodoo Films. Justine Triet este a treia femeie câștigătoare de trofeu suprem în istoria Croazetei, după Jane Campion și Julia Ducournau.
INVESTIGAȚIA PROCEDURALĂ ȘI RADIOGRAFIA UNEI RELAȚII
În ”Anatomie d’une chute”, protagoniști sunt Sandra (Sandra Hüller), o scriitoare de origine germană, și Samuel (Samuel Theis), soțul ei francez, împreună cu fiul lor de 11 ani, Daniel. Ei au dus o viață retrasă într-un orășel provincial din Alpii francezi în ultimul an. Atunci când Samuel este găsit mort în fața casei, poliția începe investigațiile pentru a elucida misterul: sinucidere sau crimă?
Detaliile sunt analizate, suspiciunile cresc, crima pare a fi cel mai probabil răspuns, iar Sandra devine principalul suspect. Un proces lung și anevoios, o investigație procedurală temeinică transformă filmul într-o analiză minuțioasă. Unul dintre cele mai detaliate procese din istoria cinema-ului, cu întrebări insistente, răsucite, întoarse, cu o sumedenie de detalii scoase la iveală. Dintr-o investigație analitică în sala de judecată filmul virează într-o radiografie psihologică a relației dintre soți.
CINEMATIC ȘI INCISIV
Genul de film pe care trebuie să îl vezi în liniștea sălii de cinema. “Anatomia unei prăbușiri” vorbește despre destrămarea relației unui cuplu într-un concept bine definit de regizoarea Justine Triet: “Descrie atât prăbușirea fizică, cât și cea emoțională a unui corp într-o manieră tehnică, simbolizând declinul poveștii de dragoste”. În centrul analizei este managementul timpului, atenția acordată în cuplu, dar și drama autorului ratat și tensiunile artistice create de-a lungul relației între cei doi scriitori.
De la tinerii plini de viață de la începuturile relației până la doi soți insuportabili care se șicanează cu muzică la volum maximal. Despre adevărul fiecăruia dintre ei, despre puncte de vedere (de la avocatul Sandrei până la terapeutul lui Samuel), fiecare are propria viziune în funcție de datele existente. Dar, mai presus de orice, filmul este despre respingeri punctuale a doi magneți cu același pol și despre manipularea din cuplu.
ÎN MIJLOCUL RELAȚIEI
…este Daniel (Milo Machado Graner). Are 11 ani, este orb și e unicul martor al evenimentelor. Un copil de o forță incredibilă, cu o minte ascuțită, cu un simț al detaliilor, evident, perfecționat prin prisma lipsei vederii. Câinele pare să fie singura constantă din viața sa având în vedere lupta stupidă a părinților de a se ocupa de creșterea lui. În acest sens, sacrificarea fiecăruia dintre ei pare o glumă. Daniel e doar un pretext al dezastrului iminent care planează asupra familiei lor. Liniștea și pustietatea în care s-au retras e locul perfect în care să izbucnească un scandal monstruos acoperit de melodiile interpretate la pian de Daniel.
SANDRA HÜLLER
Cunoscută publicului din România pentru rolul din “Toni Erdmann” (regia Maren Ade), Hüller a marcat o premieră la Cannes 2023. Cele două titluri din distribuția cărora face parte au fost premiate: “Anatomia unei prăbușiri” (rol principal), “Zone of Interest” (rol secundar) – Jonathan Glazer premiat cu Grand Prix. Cu acest splendid și extrem de diferit line-up, Hüller intră în linie dreaptă în campania de promovare pentru o nominalizare la Premiile Academiei Americane 2024.
Aflată la a doua colaborare cu Justine Triet, după “Sybil” (2019), actrița germană se dovedește a fi noua senzație europeană a momentului. Rolul extrem de tăios, magnetic și feroce din câștigătorul Palme d’Or din acest an a fost construit și gândit pentru Hüller. Fascinant a fost stilul lor de lucru de-a lungul filmărilor. Triet nu a răspuns niciodată concret întrebării esențiale adresate de Sandra: “Sunt vinovată sau nu? Sunt o criminală?”.
FEMINISM
“Anatomia unei prăbușiri” este un puzzle tensionat, scris cu o răbdare tehnică fascinantă.
Fiecare bucățică provoacă mai multă usturime și pe măsură ce asistăm la proces, efectul este din ce în ce mai înțepător. Justine Triet apasă butoane sensibile pe parcusul drumului: taie respirația, este subtilă, forțează, manipulează prin traiectoria unui interogatoriu pasiv, apoi din ce în ce mai agresiv la adresa femeii. Nu lasă nimic la voia întâmplării, forjează instinctiv maniera de a spune povești și pune mult sub semnul întrebării relațiile dintre bărbați și femei.