Magia din spatele caselor de modă și succesul acestora stă în viziunea directorilor de creație. Dincolo de mecanismele unei industrii care valorează miliarde, dincolo de celebrități care le poartă sau de prezentările de pe podiumuri, adevăratele vedete sunt cei care creează tendințe, generează un stil, duc mai departe moștenirea unui brand. Regulile sunt simple: nu înveți cum să fii un director de creație, ci devii unul. Fără a urma o rețetă anume, e un proces care presupune o fascinație continuă, experiență și timp. Moda este despre oameni, artă, design, cultură. Așa cum Pharrell Williams dă un aer fresh casei de modă Louis Vuitton, Daniel Roseberry continuă dimensiunea suprarealistă a stilului Schiaparelli, iar Demna Gvasalia forțează limitele modei la Balenciaga, Like5.ro a ales 5 designeri din spatele marilor case de modă:
OLIVIER ROUSTEING – BALMAIN
Olivier Rousteing este cel mai tânăr director de creație și primul designer afro din istoria Maison Balmain. Avea doar 25 de la preluarea direcției artistice și a adus un suflu nou prin strategia sa de marketing (în 2015, contul oficial de Instagram Balmain ajungea la 1 milion de followerși), continuând totodată estetica brandului. Colaborările cu personalități precum The Kardashians sau Beyoncé, inovațiile tehnologice introduse prin Virtual Army – generația modelelor digitale, parteneriatele cu emblemele culturii pop (Barbie, Pokémon, The Lion King), co-branding-uri sustenabile (Balmain x Evian prin crearea unor fire din plastic reciclat), rochia de nisip purtată de Tyla la Met Gala sunt elementele revoluției propuse de Olivier Rousteing. Sau Renaissance perfect încorporat în prezent și pregătit pentru viitor.
CHEMENA KAMALI – CHLOÉ
Chemena Kamali (41 de ani) și-a început cariera în modă chiar la Chloé, însă au urmat mai bine de 20 de ani în culisele diferitelor case de modă (Alberta Ferreti, Saint Laurent, Lanvin, Frame). La finalul lui 2023, revenea la Chloé, scoasă în evidență precum o bijuterie ascunsă, mesajul ferm al brandului de a se concentra pe vocea femeilor din industria dominată de designeri bărbați. De-a lungul istoriei sale, Karl Lagerfeld a fost singura figură masculină implicată în creațiile Chloé. Viziunea lui Kamali se concentrează pe modul intuitiv feminin de a se îmbrăca. Șifon transparent, dantelă, talie înaltă care subliniază picioarele, cizme înalte până la coapse, piele la vedere sau pantalonii scurți sunt doar câteva dintre detaliile care conturează imaginea puternică a femeii Chloé.
SIMON PORTE JACQUEMUS – JACQUEMUS
Inspirat de spiritul creativ liber al designerului japonez Rei Kawakubo (fondatoarea Comme des Garçons), precum și de importanța marketingului în modă, la doar 19 ani, Simon Porte Jacquemus lansa pe piață brandul omonim. A adus în industria modei o capacitate extraordinară de a deconstrui normele, a reimaginat elementele clasice franțuzești și a împletit excelent comercialul și conceptualul, echilibrând vioi fantezia, suprarealismul și îndrăzneala. Jucăuș în campaniile de promovare și abordarea prezentărilor de modă (poșetele pe roți în centrul Parisului și props-urile gigantice în cele mai neobișnuite dar creative poziționări), Jacquemus e asociat cu micile bucurii de vacanță. Însă creațiile lor sunt mult mai sofisticate prin croiul propus și țesăturile folosite. Geniul al marketingului, Jacquemus știe să facă zgomot, iar logline-ul ultimei campanii a fost cât de poate de sincer: “We do have products, guys!” / “Avem produse, băieți!”
HARRIS REED – NINA RICCI
“Am crezut că voi ajunge la Met gala când voi avea 50 de ani, dar am reușit la 25 de ani. Credeam că voi fi director de creație la 50 sau 60 de ani, dar am reușit asta la 26 de ani.” Harris Reed este superstarul Nina Ricci, cel mai tânăr director de creație din istoria casei de modă. Susține diversitatea de gen, încrederea în sine și mizează pe forța incredibilă a outfiturilor de a modela, de a oferi un boost de energie. A atras atenția starurilor (Harry Styles, Solange, Ezra Miller). Creațiile sale au fost purtate de Iman, Emma Watson, Lil Nas X, Beyonce, Shania Twain, Adele. Colecția Fluid (un cuvânt pe care Reed îl consideră pur și simplu minunat), e un studiu al romantismului și farmecului hollywoodian în care se topesc detaliile: arcuirile feminine și extravagante au, în esență, o curajoasă rigiditate masculină, anumite părți ale corpului sunt mascate pentru a le evidenția pe altele. Shooting-ul lui Harry Styles pentru Vogue US a fost un moment cheie pentru Reed, prezentându-l pe artist pe post de toreador glam: de la pantaloni cu talie înaltă, fustă supradimensionată pe cercuri, combinația de satin fucsia și tul. Harris Reed întruchipează spiritul liber al momentului.
FERNANDO J GARCIA – OSCAR DE LA RENTA
Studiile de arhitectură, pasiunea pentru artă și dragul de a schița pe șervețele, i-au schimbat fundamental viața lui Fernando Garcia. Stagiul la casa de modă Oscar de la Renta a însemnat o perfecționare continuă și un studiu neprețuit. Face echipă solidă cu Laura Kim, și-au creat inclusiv propriul brand (Monse). Însă moștenirea Oscar de la Renta impune o continuitate firească a eleganței romantice consacrate. Fascinat de natură, de liniile plajelor și de arta lui Matisse, Garcia e îndrăzneț în abordare: jachetele moto sunt brodate, pantalonii scurți au textura camuflajului, bluzele de trening sunt combinate cu fustele din tul, iar salopetele au textura de lână creponată. Fără a avea studii de modă, Garcia are o intuiție nativă în a cuceri o nouă generație de clienți, fidel totodată fondatorului, încorporând florile lui preferate.