România este prezentă în competiția oficială a celei de-a 77-a ediție a Festivalului de Film de la Cannes cu lungmetrajul “Trei kilometri până la capătul lumii” semnat de Emanuel Pârvu. Filmul spune povestea lui Adi, un adolescent de 17 ani, dintr-un sat din Delta Dunării, care studiază la Tulcea. Vacanța de vară îl aduce pe Adi în satul natal, în mijlocul familiei. Dar, după scurt timp, un adevăr greu de digerat pentru cei din jur iese la iveală, iar Adi este respins de propria familie. Bogdan Dumitrache, Laura Vasiliu, Ciprian Chiujdea, Ingrid Micu-Berescu și Valeriu Andriuță fac parte din distribuția filmului, imaginea este semnată de Silviu Stavilă, scenariul e scris de Emanuel Pârvu și Miruna Berescu, cea care este și producător.
“Trei kilometri până la capătul lumii” concurează pentru Palme d’Or alături de alte 21 de lungmetraje semnate de regizori precum Jacques Audiard, Miguel Gomes, Yorgos Lanthimos, Michel Hazanavicius, Francis Ford Coppola, Paolo Sorrentino și David Cronenberg.
În anii ’50-’60, producțiile românești au fost o constantă în selecția de la Cannes. Perioada a fost urmată de o pauză de 23 de ani (1972 – 1993). Abia în 1994, Lucian Pintilie aducea “O vară de neuitat” în competiția oficială, urmat de Noul Val Românesc prezent pe Croazetă în anii 2000.
Like5.ro îți prezintă cele 5 filme românești câștigătoare de Palme d’Or:
SCURTĂ ISTORIE (REGIA ION POPESCU GOPO) – 1957
“În primele mele desene animate am încercat să-l imit pe Disney”, declara Ion Popescu Gopo într-un interviu. “Când am văzut că nu pot să egalez perfecțiunea lui tehnică, am început să fac filme anti-Disney”. 1957, anul lansării scurtmetrajului de animație “Scurtă istorie”, a dat startul “revoluției gopiene” la nivel mondial. Ion Popescu Gopo plănuia să pună în scenă istoria costumului, însă apariția unei flori și expedierea personajului său în spațiu a schimbat complet traseul filmului. Cosmosul urma să fie o imensă grădină de flori! “Scurtă istorie” povestea devenirea umanității, de la nașterea sistemului solar până la zborul în cosmos (10 000 000 de secole în 10 minute), cu un omuleț realizat cu mare economie de linii în rolul principal. Curios, înțelept, plin de farmec și umor. Scurtmetrajul plin de idei poetice a fost o adevărată revelație pentru juriu și critică prin simplul fapt că nu datora nimic nici lui Disney, nici altor școli celebre de animație. Primul Palme d’Or din istoria cinematografiei românești!
CÎNTECELE RENAȘTERII (REGIA MIREL ILIEȘIU) – 1969
Cinematografia românească a anilor ’70 a a fost marcată de o generație de documentariști ajunși deja la maturitate și se vorbea deja de “școala documentarului românesc”. Creațiile depășeau granițele țării și erau apreciate în competiții internaționale (Marsilia, Buenos Aires, Atena, Florența). Mirel Ilieșiu, unul dintre cei mai activi și reprezentativi documentariști, avea o bogată filmografie la mijlocul anilor ’60 (“Un Jupiter al zilelor noastre”, “Tăbăcarii” sau “Rădăcini” – ce prezenta legăturile sculpturilor lui Vida Geza cu pădurile maramureșene). “Cîntecele Renașterii”, scurtmetrajul dedicat Corului Madrigal, fondat în 1963 la inițiativa profesorului Constantin Marin și a unui grup de studenți la Conservator, a fost premiat cu Palme d’Or. Recunoașterea de la Cannes a fost pașaportul lui Mirel Ilieșiu, care, din 1970, și-a continuat cariera cinematografică în Franța.
TRAFIC (REGIA CĂTĂLIN MITULESCU) – 2004
Prezent în selecția Cinéfondation, sectiune dedicată școlilor de film cu “București-Wien, 8:15” (2000) și “17 minute întârziere” (2002), Cătălin Mitulescu revenea în 2004 la Cannes în competiția oficială de scurtmetraje cu “Trafic”. În drumul său spre o întâlnire de afaceri, Tudor (interpretat de Bogdan Dumitrache) se împotmolește în traficul din centrul Capitalei. Dar timpul curge altfel când presiunea responsabilităților familiale se intersectează cu schimbările neprevăzute de program și savurarea unei cafele cu o tânără necunoscută (interpretată de Maria Dinulescu).
4 LUNI, 3 SĂPTĂMÂNI ȘI 2 ZILE (REGIA CRISTIAN MUNGIU) – 2007
În 2007, Cristian Mungiu câștiga primul trofeu Palme d’Or cu “4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”. Era prima selecție din anii 2000 în cea mai râvnită competiție cinematografică, la 11 ani distanță după “Prea târziu”, de Lucian Pintilie. Mungiu scria istoria Noului Val, fiind în continuare singurul regizor român câștigător al marelui trofeu acordat unui lungmetraj. Povestea brutală a avortului ilegal din România comunistă tratată de Mungiu ca un coșmar realist avea toate datele unui thriller captivant și deopotrivă răscolitor. “4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” a devenit cartea de vizită a lui Mungiu, dar și a actorilor Anamaria Marinca, Laura Vasiliu și Vlad Ivanov.
MEGATRON (REGIA MARIAN CRIȘAN) – 2008
“Megatron”, emoționantul scurtmetraj semnat de Marian Crișan, spune povestea lui Maxim, un puști în vârstă de 8 ani care visează să își sărbătorească ziua de naștere cu părinții. Singurul inconvenient este faptul că aceștia sunt divorțați. Mama lui îl va duce într-un restaurant McDonald’s. Fermecător și dureros de sincer, “Megatron” surprinde reverberațiile războiului părinților în figura copilului puternic afectat emoțional. În ciuda succesului de la Cannes și a celor peste 30 de selecții festivaliere internaționale, “Megatron” a fost singura prezentă a lui Marian Crișan în competiția de la Cannes.