Înscrierile sunt deschise, iar croazeta este cea mai râvnită când vine vorba de premiera mondială a producțiilor cinematografice! Festivalul de Film de la Cannes și-a anunțat deja președinta juriului celei de-a 77-a ediții (14 – 25 mai 2024): Greta Gerwig, regizoarea care a redefinit cinema-ul prin succesul producției “Barbie”. Ce filme românești ar putea avea premiera anul viitor la Cannes? Am pregătit o selecție a titlurilor aflate în faza finală de post-producție care ar putea convinge comisiile de selecție și ar avea șanse să intre în palmares, să cucerească covorul roșu, criticii și, bineînțeles, juriile!
BLUE BANKS
“Blue Banks” este debutul în lungmetraj semnat de Andreea Cristina Borțun, căreia i s-a alăturat și actorul de origine română Sebastian Stan, în calitate de producător. Filmul spune povestea Laviniei (Mihaela Subțirică), o mamă singură, dintr-un sat uitat de lume, care încearcă să asigure un trai mai bun fiului ei, așa cum știe ea mai bine. Este impulsivă, calculează greșit, nu știe prea bine cum să iubească. Când își găsește un loc de muncă în Marsilia, trebuie să își lase fiul în urmă, lucru care îl va obliga pe acesta din urmă să afle cine poate deveni. Distribuția este completată de Ștefan Costea și carismaticul Vasile Pavel sau Digudai pentru cei familiarizați cu “Soldații. Poveste din Ferentari” și “Imaculat”.
INK WASH
Apreciat încă din faza de proiect (selectat la Transilvania Pitch Stop din cadrul TIFF 2019 și la Crossroads Co-Production Forum Thessaloniki), câștigător al secțiunii Work in Progress 2023 din cadrul Les Films de Cannes à Bucarest, “Ink Wash” este tot un debut, semnat de Sarra Tsorakidis, scris împreună cu Ilinca Hărnuț, care interpretează și rolul principal.
Este povestea unei femei care încearcă cu disperare să găsească dragostea: Vera, o pictoriță în vârstă de 30 de ani. Moartea bunicii o zdruncină și îi dă un impuls pentru o schimbare în viață. Acceptă slujba de decorare a unui hotel dintr-o zonă montană izolată, de al cărui proprietar carismatic și mult mai în vârstă se va îndrăgosti. Dar când acesta o dezamăgește, Vera încearcă să se răzbune, provoacă haos și e nevoită să își asume propriile responsabilități.
FATHER
Lina Vdovîi și Radu Ciorniciuc, co-autorii documentarului “Acasă”, revin cu un nou proiect curajos și sensibil: “Father” spune povestea unei jurnaliste înstrăinată de mult timp de tatăl său abuziv. Ani mai târziu, când își face curaj să îl revadă, descoperă faptul că tatăl, la rândul său, este abuzat de angajatorul Italian. Filmat în Moldova, România și Italia, documentarul explorează maniera în care un tată și o fiică încearcă să rupă ciclul de violență existent timp de generații în familia și cultura lor. Proiectul a fost recompensat cu Premiul Eurimages Co-production Development la CPH:Forum 2021 și Premiul Bursa Alex. Leo Șerban pentru cel mai bun scenariu la TIFF 2019 oferit în colaborare cu Conceptual Lab.
THE YELLOW TIE
Proiectul grandios semnat de Serge Celibidache, “The Yellow Tie” este un arc în timp, un portret emoționant al legendarului dirijor Sergiu Celibidache, o personalitate remarcabilă a secolului XX, un artist deopotrivă apreciat și controversat. Un film cu o distribuție spectaculoasă care, încă din timpul producției, a stârnit curiozitate și nerăbdare: John Malkovich, Rupert Friend, Sean Bean, Miranda Richardson sunt doar câteva nume. Sonore, de altfel, în tonul filmului!
THINGS WE SAID TODAY
Un film hibrid, amestec de ficțiune și documentar, “Things We Said Today” semnat de Andrei Ujică este o capsulă a timpului din New York-ul anului 1965. Focusul este o fereastră de câteva zile (13 – 15 august), când trupa Beatles sosește în oraș pentru a concerta prima oară pe Shea Stadium. Narat din perspectiva a patru adolescenți, interpretați de tineri actori, construit în întregime din materiale de arhivă, Ujică vine cu o formulă nouă de cinema. Inventează practic un nou gen: integrează actorii în imaginile de arhivă, sub forma unei călătorii în timp. Ficțiunea se amestecă cu arhiva, emoția prezentului cu fascinația trecutului.