Fost copywriter, fondator și director de creație al studioului glitch, Dan Stănescu e pasionat de concept și are o obsesie pentru dexteritatea de a pune în valoare proiecte cu potențial real de schimbare în bine. De la strategie și identitate de brand la campanii de comunicare, studioul pe care îl coordonează e locul în care s-au născut în ultimii 8 ani idei și proiecte menite să aibă un impact esențial la nivel social, cultural și artistic. Cu un profund simț al sustenabilității și al adaptării la o piață de consum în continuă transformare, Dan Stănescu și echipa glitch au fost implicați într-o diversitate de proiecte: de la Climate Change Summit, evenimente de muzică și film (Festivalul Enescu, Bucharest Fashion Film Festival), campanii de lansare (serialul “Ruxx”, lungmetrajul “Taximetriști”), expoziții de fotografie, rezidențe artistice sau tabere de creație. Printr-o serie de sesiuni de consultare în cadrul primului festival de cultură vizuală din România (After x Image), Dan Stănescu a deschis dialogul cu profesioniști din domeniu pentru analiza minuțioasă a dezvoltării audiențelor culturale.
Provocările din sectorul cultural, tendința de îndepărtare și înstrăinare în digital și online, dorința de a aduce la aceeași masă entități, oameni și idei, sunt câteva dintre motivele firești pentru care Dan Stănescu deschide Biblioteca glitch. Locul care există dintotdeauna în biroul lui sau acasă, oficial deschis publicului din 22 august cu sprijinul unor oameni generoși, prieteni și parteneri. Într-un interviu exclusiv pentru Like5, Dan Stănescu dă ponturi de lectură și surse de inspirație pasionaților de design, înșiră ingredientele și provocările unei campanii de succes.
PENTRU CEI CARE DORESC SĂ SE INIȚIEZE ÎN LUMEA DESIGNULUI GRAFIC, CARE SUNT STUDIILE ESENȚIALE DIN BIBLIOTECA GLITCH CE TREBUIE RĂSFOITE?
Seria 100 Beste Plakate Germania, Austria, Elveția e sus în topul recomandărilor – idei și execuții mai variate ca în cărțile astea nu există, posterele sunt masterpiece, iar cărțile în sine, BESTE!
Milton Glaser, conceptual forță, limbaj vizual impecabil, latitudine infinită.
The Age of Earthquakes: A Guide to the Extreme Present, și wow și bau și yey și ney!, continuarea neoficială a The medium is the message, a lui McLuhan, o citești într-o oră, rămâne cu tine 3 ani.
CARE A FOST TRIGGER-UL PENTRU PROIECTUL “BIBLIOTECA GLITCH”?
Lipsa locurilor de consultare de cărți de design și artă. Dar și a locurilor de dialog și întâlnire între artă & cultură și graphic design. Și gândul că glitch ar putea deveni unul din locurile astea. Poate a fost mai degrabă un declic peste un fundament decât o declanșare, fondul de carte din biblioteca glitch creștea ușurel de ani de zile, am avut nevoie să punem pe hârtie planurile pentru ea ca să se transforme real și oficial în acest spațiu de schimb de experiențe, cunoștințe și idei dintre artă și design. Și iată-ne aici – cu peste 12 evenimente în următoarele 3 luni.
CÂND VINE VORBA DE CAMPANIILE DE PROMOVARE, SE SPUNE CĂ ORICINE POATE LUCRA CU BUGETE MARI, ADEVĂRATA PROVOCARE E SĂ LUCREZI CU BUGET 0. DIN PUNCTUL TĂU DE VEDERE, CARE SUNT INGREDIENTELE UNEI CAMPANII DE SUCCES?
Idee. Idee. Idee. Și brief. Și execuție. Și oameni. Și noroc. Tre să înțelegi bine ce-i de făcut ca să vezi unde poți compensa lipsa bugetului cu idee sau altele. Poți s-o strici și cu bugete mari, dar poți s-o strici și cu bugete mici. Un buget mare poate compensa o idee proastă prin producție, dar o idee mică greu se salvează dacă nu-i bună. Ca și oamenii, sunt fel și fel de bugete, dar și fel și fel de idei.
CARE SUNT PRINCIPALELE ELEMENTE PE CARE LE LUAȚI ÎN CALCUL CÂND PLECAȚI LA DRUM CU UN PROIECT NOU?
Brieful e fundația. Să știm bine coordonatele proiectului. Apoi cel mai important, vine conceptul. De acolo pleacă absolut toate deciziile pe care le luăm – de la execuție la colaboratorii cu care le realizăm (motiv pentru care și petrecem cel mai mult timp gândind și explorând înainte să executăm). E incredibilă energia de început a unui proiect, etapa de ideație, acolo totul e posibil, acolo se nasc ideile alea nemaivăzute care deschid tuturor mintea, de la client la PMs la designeri la public.
5 CAMPANII CARE TE-AU INSPIRAT DE-A LUNGUL TIMPULUI
Campaniile KesselsKramer sunt clasice în viața mea de om de creație. Hans Brinker sau festivalul Smartlaapen sunt printre preferatele mele pentru simplitate, umanitate, universalitate. Nu vede nimeni oamenii așa frumos și sensibil cum îi vede KK. (găsești câteva cărți despre workul KK în biblioteca glitch).
Apoi seriile anuale de postere de la Bureau Borsche pentru Bayerische Staatsoper în care e așa multă versatilitate execuțională, o amplitudine enormă în cum poți privi un concept de design și la final ce iese din asta.
Unul dintre primele virale ever de la Droga5, Subservient Chicken găina dansatoare de la Crispin Porter Boguski (o găsiți în cartea Hoopla din biblioteca Glitch).