Transmisă în direct de către 23 de parteneri din 18 țări europene, precum și pe europeanfilmawards.eu, ceremonia de decernare a Premiilor Academiei Europene de Film a avut loc la Lucerna, Elveția, unde au fost anunțați marii câștigători a 10 din cele 22 de categorii ale Oscarurilor europene. Cu o bogată experiență în prezentarea de evenimente precum finala Ligii Campionilor UEFA și conferințe ONU, actorul Fernando Tiberini a fost gazda celei mai importante gale a industriei cinematografice europene. Ceremonia
a inclus și momente muzicale interpretate de 21st Century Orchestra alături de cântăreața elvețiană Nubya, 21st Century Chorus și toboșarul german Valéry Heer. Coloana sonoră “In Memoriam” a fost marcată de piesa “Wounded Heart” și prestația pianistei Mya Audrey.
CÂȘTIGĂTORII OSCARURILOR EUROPENE 2024
Cel mai bun film european: “Emilia Pérez” (regia Jacques Audiard)
Cel mai bun regizor: Jacques Audiard (“Emilia Pérez”)
Cel mai bun scenarist: Jacques Audiard (“Emilia Pérez”)
Cea mai bună actriță: Karla Sofía Gascón (“Emilia Pérez”)
Cel mai bun actor: Abou Sangare (“Souleymane’s Story”)
Cel mai bun documentar: “No Other Land” (regia Yuval Abraham, Rachel Szor, Basel Adra, Hamdan Ballal)
Cea mai bună animație: “Flow” (regia Gints Zilbalodis)
Prix FIPRESCI: “Armand” (regia Halfdan Ullmann Tøndel)
Prix VIMEO (cel mai bun scurtmetraj): “The Man Who Could Not Remain Silent” (regia Nebojša Slijepčević)
European Young Audience Award: “The Remarkable Life of Ibelin” (regia Benjamin Ree)
INDUSTRIA CINEMATOGRAFICĂ EUROPEANĂ LA LUCERNA
Ceremonia de decernare a celor mai importante premii din industria cinematografiei europene a avut loc la KKL Luzern, o impresionantă piesă arhitecturală modernă. Conceput de arhitectul Jean Nouvel, Centrul de Cultură și Congrese dispune de săli de concerte, spații expoziționale și oferă o priveliște spectaculoasă spre Alpii elvețieni.
Aproape 1000 de invitați din industria cinematografică europeană au participat la ceremonie, iar nume importante au înmânat premiile serii printre care Juliette Binoche, actrița bulgară Maria Bakalova, actorul britanic Tom Blyth, compozitorul german Dascha Dauenhauer, actorul Ralph Fiennes, actrița britanică Yasmin Finney printre alții.
PREMIILE ONORIFICE
Seara a fost completată de înmânarea premiilor onorifice din acest an actriței Isabella Rossellini – European Achievement in World Cinema, cineastului german Wim Wenders – European Lifetime Achievement Award, precum și actrițe și producătoarei macedonene Labina Mitevska – Eurimages International Co-Production Award – al cărei portofoliu include titluri precum: “Sieranevada” (regia Cristi Puiu), “The Wild Peer Tree” (regia Nuri Bilge Ceylan), “God Exists, Her Name is Petrunya” (regia Teona Strugar Mitevska).
PREMIILE DE EXCELENȚĂ 2024
Anunțate în cursul lunii noiembrie, cele 8 premii de excelență dedicate tehnicienilor și echipelor de creație ale filmelor înscrise în cursa pentru cel mai bun film european au fost înmânate în cadrul ceremoniei de la Lucerna. Câte 2 premii pentru “The Girl with the Needle” – cea mai bună scenografie (Jagna Dobesz), cea mai bună muzică originală (Frederikke Hoffmeier) și “The Substance” – cea mai bună imagine (Benjamin Kračun), cele mai bune efecte speciale (Bryan Jones, Pierre Procoudine-Gorsky, Chervin Shafaghi & Guillaume Le Gouez), în vreme ce “Emilia Pérez” a fost premiat pentru cel mai bun montaj (Juliette Welfling), “The Devil’s Bath” – cele mai bune costume (Tanja Hausner), “When the Light Breaks” – cea mai bună coafură și cel mai bun machiaj (Evalotte Oosterop), “Souleymane’s Story” – cel mai bun sunet (Marc-Olivier Brullé, Pierre Bariaud, Charlotte Butrak, Samuel Aïchoun & Rodrigo Diaz).
EUROPEAN UNIVERSITY FILM AWARD
“Trei kilometri până la capătul lumii” (regia Emanuel Pârvu, producătoare Miruna Berescu) a fost declarat câștigătorul European University Film Award, distincție acordată de studenții a 21 de universități din 21 de țări. Premiul a fost înmânat actorului Ciprian Chiujea. Într-o perioadă în care naționalismul este în creștere, premiul EUFA reprezintă identificarea elementului comun pentru promovarea identității europene prin cultură. “Filmul deconstruiește mecanismele ostracizării, o problemă mondială care penetrează structurile societății și pe cele instituționale. (…) Regizorul a folosit excelent peisajul românesc pentru a portretiza impactul devastator al homofobiei. (…) Filmul invită publicul european să privească dincolo de orizonturile lor urbane și să reflecteze asupra periferiilor neglijate, unde bigotismul transcende legea, iar umanitatea transcede intoleranța.” a fost motivația juriului.