“Anul Nou care n-a fost”, debutul în lungmetraj al lui Bogdan Mureșanu, singurul film românesc inclus într-o secțiune competițională a Festivalului de la Veneția 2024, a cucerit publicul, critica de specialitate și a convins distribuitorii din cele mai importante teritorii după premiera mondială din 1 septembrie. La proiecția de gală au fost prezenți Bogdan Mureșanu și o bună parte a generoasei distribuții a filmului: Adrian Văncică, Nicoleta Hâncu, Mihai Călin, Iulian Postelnicu, Andrei Miercure, Ada Galeș, Ioana Flora, Vlad-Ionuț Popescu, precum și parte a echipei creative și coproducători implicați.
“Anul Nou care n-a fost” urmărește mai mulți protagoniști în cea mai neobișnuită zi din viața lor, în prag de a claca și de a lua decizii radicale care le schimbă viața în decembrie 1989.
În așteptarea ceremoniei de decernare a premiilor Festivalului de la Veneția programată sâmbătă, 7 septembrie, Like5 a adunat primele reacții legate de premiera mondială “Anul Nou care n-a fost”:
CRONICA CINEUROPA
În ciuda unor dialoguri explicative din dorința de a ajunge la publicul care nu are comunismul impregnat în ADN, “Mureșanu își îmbogățește scenariul cu o multitudine de momente absurde, însă atmosfera generală și rarefiată este principalul punct forte. Ajutat de o regie artistică excelentă, regizorul reușește să recreeze acea Românie demult apusă în care cetățenii se retrăgeau în apartamentele lor mici, deopotrivă reci și sufocante, unde aveau conforul de a fi în sfârșit sinceri cu ei înșisi, de a-și lua doza de adevăr și libertate ascultând în liniște Europa Liberă.” Excelent punct de observație și studiu al personajelor aflate pe marginea abisului, filmul este un “exemplu puternic al modului în care cinematografia poate deveni o mașină a timpului care ne teleportează într-o anumită epocă, aducându-ne înapoi în siguranță exact când problemele acelei perioade se infiltrează în sufletul nostru.”
CRONICA THE FILM VERDICT
Publicația The Film Verdict remarcă “satira ascuțită” a lui Mureșanu și garantează faptul că “subiectul va transforma filmul într-o atracție în rândul iubitorilor cinema-ului de artă, în timp ce tonul ironic are potențial să stârnească interes și să devină mult mai popular pentru un public larg”. În “Anul Nou care n-a fost” “călătoria contează mai mult decât destinația”, “Mureșanu oferă indicii, fără a pune Revoluția în prim-plan, poveștile oamenilor obișnuiți oferind multiple perspective asupra unui regim în destrămare.” Estetica epocii e tratată cu respect, iar regizorul “realizează un caleidoscop al haosului controlat care pune în evidență realizările comune ale celor doi directori de imagine – Boroka Biro și Tudor Platon – și ale întregii distribuții care își găsește perechea în scenariul precis și inteligent al lui Mureșanu.”
CRONICA SCREEN DAILY
“Viziunea lui Mureșanu asupra imaginii este evidentă.” Formatul 4:3 subliniază “lipsa aerului și condițiile opresive ale regimului”, “filmarea din mână sporește nervozitatea atmosferei”, “personajele sunt obișnuite să fie spionate”. E remarcată și cromatica filmului în ton cu perioada: “paleta de griuri întunecate, lipsite de perspectivă, un verde apos, punctate de strălucirea mediocră a decorațiunilor comuniste de Crăciun.” Dar secvența finală “ajunge la un crescendo exploziv, îmbinând perfect imaginile de arhivă cu acțiunea și obținând impactul captivant al istoriei în devenire”.
INTERVIURI ÎN PRESA INTERNAȚIONALĂ
În interviurile acordate jurnaliștilor din presa internațională, regizorul Bogdan Mureșanu vorbește despre dozarea umorului: “e un film destul de lung și a trebuit să am grijă la dozarea sau microdozarea umorului și a elementelor tragice pentru a da viață poveștii”. De asemenea, cele șase povești centrale au fost un bun prilej pentru Mureșanu de a aborda o stilistică diferită în fiecare poveste: “povestea studentului e ca un roadmovie. Dacă aș fi ținut personajele doar în interioare, povestea ar fi devenit sufocantă”.
“Am vrut ca acest film să se simtă ca o simfonie și să ofere o imagine de ansamblu adecvată a societății din acea perioadă. Știam începutul și știam sfârșitul. La mijloc, am decis pur și simplu să mă joc” a declarat regizorul Bogdan Mureșanu într-un interviu exclusiv pentru Variety.
“Oamenii tind să uite. Acest film ar trebui să funcționeze ca o reamintire a cât de rău a fost cu adevărat”. “Un film costă de obicei cât un mic spital, așa că este datoria ta morală să spui ceva important cu el” a subliniat Bogdan Mureșanu în interviul acordat Variety.
FILMUL VA RULA ÎN FRANȚA
“Anul Nou care n-a fost” a fost achiziționat de Memento Distribution pentru distribuția în Franța, premiera în cinematografe fiind programată în martie 2025. Dincolo de calitatea de a fi “un mare film politic și istoric” , “Anul Nou care n-a fost” este și “o adevărată tragicomedie în care poți asista din interior la căderea lui Ceaușescu și a regimului comunist prin ochii unor oameni obișnuiți care nu știu că sunt pe cale să trăiască un moment extraordinar” a declarat Alexandre Mallet-Guy, fondatorul companiei franceze, care apreciază totodată simțul regizoral și storytelling-ul lui Bogdan Mureșanu.