Features5 recenzii pentru ”Trei kilometri până la capătul lumii”

5 recenzii pentru ”Trei kilometri până la capătul lumii”

Lungmetrajul, al treilea al lui Emanuel Pârvu, a avut premiera mondială în competiția Festivalului de Film de la Cannes, în 17 mai, la Grand Théâtre Lumière.

”Three Kilometres to the End of the World/ Trei kilometri până la capătul lumii”, ultimul film din trilogia dedicată de Emanuel Pârvu familiei, din care fac parte ”Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor” și ”Marocco”, este apreciat de criticii străini drept o merituoasă continuare a operei Noului Val Românesc.

În centrul filmului este Adi, un adolescent în vârstă de 17 ani dintr-un sat din Delta Dunării, care, prin eforturile părinților săi, învață la Tulcea. În vacanța de vară, acasă, unde Adi se simte bine alături de familie și de prietena lui cea mai bună, Ilinca, apropiații sunt confruntați cu un adevăr pe care nu îl pot nici înțelege, nici accepta, iar dragostea necondiționată pe care el ar trebui să o primească de la părinți dispare brusc și îi rămâne o singură soluție.

Din distribuție fac parte Bogdan Dumitrache (”Pororoca”, ”Sieranevada”, ”Poziția copilului”), Laura Vasiliu (”4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”), Ciprian Chiujdea (debut în lungmetraj), Ingrid Micu-Berescu (”Aniversarea”, ”Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”) și Valeriu Andriuță (”Miracol”, ”După Dealuri”).

Filmul este singura producție românească care concurează anul acesta pentru trofeul Palme d’or, câștigătorul urmând să fie decis de un juriu internațional condus de cineasta Greta Gerwig, care îl va anunța în gala din 25 mai.

Cannes Valeriu Andriuta Ingrid Micu Berescu Ciprian Chiujdea Emanuel Pa.erescu

VARIETY

Festivalul de Film de la Cannes a fost mult timp ca o a doua casă pentru cineaștii români, iar actorul și regizorul Emanuel Pârvu continuă această tradiție.

Lungmetrajul explorează modul în care se ciocnesc lumile în urma unui atac brutal. Pârvu este preocupat de problemele oamenilor marginalizați, examinează și critică modul în care societatea tratează grupurile cele mai vulnerabile. Este tulburat de ceea ce el consideră a fi o lipsă de înțelegere, atât în România, cât și în întreaga lume.

THE HOLLYWOOD REPORTER

Cineastul a creat genul de dramă inteligentă, deși previzibilă, care va fi pe placul spectatorilor dornici de o lucrare care să le confirme prejudecățile împotriva bigoților din toate țările. În plus, ”Three Kilometres” scoate maximum din frumoasa locație din Delta Dunării, mărginită de plaje neatinse.

Pârvu și co-scenarista sa, Miruna Berescu, care este și producătoarea filmului, construiesc un ansamblu destul de interesant de personaje secundare, inclusiv o gazdă (jucată de Crina Semciuc), care nu vrea să plătească impozite, și cea mai bună prietenă a lui Adi (jucată de Ingrid Micu-Berescu), care s-ar putea să fie puțin îndrăgostită de el.

INDIEWIRE

Drama românească a lui Emanuel Pârvu este impresionantă în ceea ce privește modul în care fanatismul duce la panică socială.

“Three Kilometers” folosește o perspectivă clinico-distanțială pentru a povesti cum trauma unui tânăr de 17 ani bătut cu brutalitate și închis în sine este pusă la îndoială și exploatată de părinți și de comunitate. Lungmetrajul îmbină suspansul procedural cu drama de familie. Prestația debutantului Ciprian Chiujdea, deși limitată ca timp de ecran și ca lățime de bandă narativă oferită, este cea mai bună din film, apreciază criticii.

SCREEN DAILY

Din punct de vedere tematic, filmul are puncte comune cu ”Bacalaureat” al lui Cristian Mungiu (în care Pârvu are un rol secundar): ambele pornesc de la o agresiune asupra unui copil; ambele au ca subiect părinții care se luptă – și nu reușesc – să facă ceea ce trebuie. Dar subiectul ”Three Kilometers” dezvăluit rapid ca agresiune împotriva homosexualilor adaugă un alt nivel filmului care ar trebui să găsească un public receptiv la alte festivaluri și nu numai.

DEADLINE

Drama lui Emanuel Pârvu este o poveste amplă despre corupție și minciuni, este o poveste valoroasă, familiară, a mărturisirii orientării de către un băiat într-o lume ostilă. Pârvu are grijă să arate complexitatea oamenilor, precum și trădările, greșelile și nelegiuirile lor.

Actorii aduc portretelor naturalețea combinată cu intensitatea care este o marcă a Noului Val Românesc, fiecare dintre ei fiind o persoană completă, cu propriile motive.

Articole similare