În așteptarea celei de-a 96-a ediții a Premiilor Oscar, răsfoim istoricul nominalizărilor și constatăm cu uimire că o bună seamă de titluri remarcabile au fost complet trecute cu vederea sau poate, dimpotrivă, subiectele delicate le-au poziționat la o distanță considerabilă de preferințele Academiei Americane de Film. Absolut nicio nominalizare, ca și când nu ar fi existat. Ori critica și cinefilii sunt de o cu totul altă părere. Like5.ro aduce o selecție a 5 filme ignorate la Oscar:
THE SEARCHERS (1956)
Legendarul western “The Searchers” semnat de John Ford este considerat capodopera regizorului, iar rolul lui John Wayne rămâne unul emblematic în istoria cinematografiei. Epopeea psihologică radiografiază rasismul și intoleranța din statul Texas, după Războiul Civil. “The Searchers” îl are în centru pe Ethan Edwards (Wayne), un personaj controversat, cu un trecut dubios, care ajunge la ferma fratelui său Aaron (interpretat de Walter Coy).
În urma ademenirii și hăituirii nativilor americani, familia lui Aaron este atacată, iar lui Ethan nu îi rămâne altceva decât să se răzbune. Însă ura stârnită și rasismul fără limită devin îndoielnice de la un punct încolo. Imaginea spectaculoasă semnată de Winton C. Hoch și muzica dramatică, impunătoare, grea a lui Max Steiner au fost ignorate complet de Academia Americană, dar filmul rămâne o referință care a influențat generații întregi de regizori precum Martin Scorsese, Steven Spielberg, George Lucas. Radu Jude citează “The Searchers” în trailerul “Aferim!”.
THE SHINING (1980)
Bazat pe romanul lui Stephen King, “The Shining” (regia Stanley Kubrick), este unul dintre cele mai cutremurătoare și populare filme de groază din toate timpurile. Cu puternice elemente autobiografice pentru Stephen King, “The Shining” a fost o formă de purificare pentru a-și ține la distanță impulsurile violente și efectele alcoolismului. Construit de Kubrick într-o tensiune infernală, filmul îl dezvăluie pe Jack Nicholson într-un atent proces de dezintegrare mentală: un amestec perfect de nebunie, vulnerabilitate, malefic într-un tot terifiant, precum magia neagră.
În ciuda succesului de box-office înregistrat la momentul lansării, a recenziilor elogioase, filmul horror cult semnat de Stanley Kubrick s-a confruntat cu dezaprobări din partea lui King, dar și a actorilor Jack Nicholson și Shelly Duvall care s-au simțit nebăgați în seamă, trăind cu senzația că publicul și critica l-au lăudat doar pe regizor, fără să aprecieze eforturile lor inumane. Ambii actori au declarat că personajul lui Duvall (Wendy Torrace) este unul dintre cele mai dificile roluri pe care și-l putea asuma vreodată o actriță. “The Shining” este disponibil pe HBO Max.
ONCE UPON A TIME IN AMERICA (1984)
Ultimul film al lui Sergio Leone, considerat de critică drept capodopera sa, “Once Upon a Time in America”, analizează excelent marea iluzie a visului american, agonia și extrazul, într-o saga explozivă despre o familie de imigranți evrei deveniți șefi ai Mafiei. Cu un Robert de Niro de neuitat în rolul lui Noodles și James Woods (în rolul lui Max), urmărim ascensiunea din ghetouri prin excese, corupție, misoginie. Un film incomod, dar inteligent, emoționant, puternic. O analiză complexă a neîndreptățiților, a agresivității și a dominației masculine. La premiera mondială de la Cannes (în afara competiției), filmul a fost urmat de aplauze timp de 15 minute.
Respins de public și critici în Statele Unite, a fost declarat “cel mai prost film al anului”. De la versiunea de 229 de minute, distribuitorii americani l-au adus la varianta de 139, împotriva voinței regizorului, o variantă lucrată, conform standardelor, de către un editor de la Police Academy. Rezultatul a fost un eșec teribil, un măcel în toată regula care l-a costat pe Ennio Morricone descalificarea din cursa pentru Oscar. Varianta oficială a lui Sergio Leone este disponibilă pe Netflix.
IN THE MOOD FOR LOVE (2000)
Filmul lui Wong Kar-wai este porția serioasă de cinema în adevăratul sens al cuvântului, cel nevorbit, de o expresivitate cum rar îți e dat să vezi. “In the Mood for Love” este cântecul de dragoste închinat Hong Kong-ului, dar și o declarație de iubire dedicată intimității. Wong Kar-wai creează un cadru magic, o atmosferă care ți se impregnează în toți porii: de la lumini, încadraturi, muzică, până la mișcările personajelor. Te face să simți căldura și senzația de arsură interioară. Neoane, umiditate, fum de țigară, așteptare și multă tăcere care crește, crește încet.
Romantismul dramatic din “In the Mood for Love” era prea fin și prea poetic pentru Hollywood, cu toate că a fost o reală sursă de inspirație, ani mai târziu, pentru “Everything Everywhere All at Once” (câștigător de Oscar pentru cel mai bun film), a stârnit un curent în social media în materie de încadraturi, unghiuri de filmare pentru TikTok. “Doi oameni dansând lent’, aceasta era descrierea semnată de Wong Kar-wai, un omagiu adus Noul Val Francez, precum și lui Hitchcock pentru “The Rear Window”.
THE BIG LEBOWSKI (1998)
Câștigători de 4 statuete Oscar, frații Joel și Ethan Coen au avut și momente în care au fost ignorați de Academia Americană de Film. E cazul “The Big Lebowski”, comedia ironică cu Jeff Bridges în rolul lui Jeffrey “The Dude” Lebowski. Confundat cu un milionar ce poartă același nume, The Dude este un activist politic, dezlânat și neglijent, pasionat de bowling, cu o gașcă de prieteni ratați.
Cu o distribuție completată de John Goodman, Steve Buscemi, John Turturro și Juliane Moore, “The Big Lebowski” e o construcție cum doar frații Coen pot realiza: de la personaje ciudate ce trăiesc în propria fantezie la stil vizual captivant, atipic de amuzant. Poate cel mai bun rol al lui Jeff Bridges! “The Big Lebowski” este disponibil pe Amazon Prime Video.
Citește și “Oscar – cei mai tineri și cei mai vârstnici actori și regizori câștigători și nominalizați“