Cinci expoziții deschise în importante orașe ale Europei aduc în prim plan artiștii emblematici – Roy Lichtenstein, Constantin Brâncuși, Wassily Kandinsky și Ana Lupaș -, dar deschid și noi porți către opera unor tineri din diverse colțuri ale lumii.
“ROY LICHTENSTEIN: A CENTENNIAL EXHIBITION” LA ALBERTINA
Nouăzeci de lucrări ale ccelebrului artist pop Roy Lichtenstein, ale cărui faimoase picturi din anii 1960 importă imagini din cărțile de benzi desenate și le proiectează la dimensiuni mari, fac parte din expoziția deschisă la Albertina din Viena, cu doi ani înaintea retrospectivei de la Whitney Museum.
Roy Lichtenstein (1923-1997) a accentuat cel mai bine arta pop, spun criticii. Toate elementele creației lui au derivat dintr-o singură sursă – cărțile de benzi desenate.
BRÂNCUȘI LA POMPIDOU
Centrul Pompidou Paris, care a recreat atelierul sculptorului român Constantin Brâncuși, ce urmează să fie integrat muzeului, va găzdui o amplă retrospectivă Constantin Brâncuși. Expoziția va reuni aproximativ 200 de sculpturi ale lui Brâncuși, apreciate pentru faptul că transpun subiecte bine cunoscute din istoria artei la elementele lor cele mai elementare. Alături de sculpturi, vor fi expuse materiale de arhivă, inclusiv instrumentele lui Brâncuși, fotografii, mobilier și multe altele legate de arta lui.
”Brancusi” poate fi vizitată în perioada 27 martie – 1 iulie.
BIENALA DE ARTĂ DE LA VENEȚIA
Adriano Pedrosa, primul sud-american care organizează Bienala de Artă de la Veneția, recunoscut pentru programele concepute pentru Museu de Arte de São Paulo, propune tema ”Foreigners Everywhere”. Expoziția lui cuprinde mai mult de 330 de artiști emergenți și consacrați, punând accentul pe personalități precum Pacita Abad, Bertina Lopes și Freddy Rodriguez, care provin din Sudul Global și care au găsit un public în afara țărilor în care s-au născut. Alături de aceasta, 90 de țări organizează propriile expoziții în pavilioanele din Giardini.
Bienala de Artă de la Veneția poate fi vizitată în perioada 20 aprilie – 24 noiembrie.
“EXPRESSIONISTS: KANDINSKY, MÜNTER, AND THE BLUE RIDER” LA TATE MODERN
The Blue Rider face referire la motivul calului și călărețului prezent în lucrările lui Wassily Kandinsky și ale lui Franz Marc din anii 1910. Pentru Kandinsky, Marc, Gabriele Münter și alții din cercul lor, aceasta era în mare parte ideea – ei, sub numele Blue Rider, împreună cu cealaltă mișcare cunoscută ca Expresionismul german, doreau să creeze un nou tip de imagini care aveau foarte puțină legătură cu realitatea. Modul în care acești artiști au procedat pentru a-și atinge obiectivele estetice este subiectul acestei expoziții, care cuprinde multe lucrări din muzeul Lenbachhaus din München ce călătoresc foarte rar.
Expoziția va fi deschisă la Tate Modern din Londra în perioada 25 aprilie – 20 octombrie.
“ANA LUPAS: ON THIS SIDE OF THE RIVER ELBE” LA STEDELIJK MUSEUM
Ana Lupaș a cooptat, în 1970, mai multe femei care locuiau în România rurală pentru a atârna lenjerii pe frânghii și a le lăsa să se usuce. Această lucrare, intitulată ”Instalație umedă”, a fost una dintre primele intervenții majore ale lui Lupas despre formele feminine de muncă văzute prin intermediul manipulării țesăturilor și hainelor. De atunci, Lupaș a creat instalații și sculpturi care fac vizibile rețelele nevăzute formate între femei. Artista octogenară din Cluj-Napoca beneficiază de o amplă expoziție care are ca scop să confirme faptul că este una dintre cele mai bune artiste care au apărut în Europa de Est în ultima jumătate de secol.
Expoziția ei poate fi vizitată la Stedelijk Museum din Amsterdam în perioada 9 mai – 15 septembrie.