Cea de-a 3-a ediție a festivalului “Visuali Italiane” dedicat celor mai recente producții italiene este programată la București între 4 și 10 martie, la Cinema Muzeul Țăranului, precum și la Cluj-Napoca (14 – 17 martie, Cinema Victoria), Iași (23 – 24 martie, Cinema Ateneu) și Timișoara (28 – 31 martie, Cinema Victoria). Programul include cele mai apreciate producții recente semnate de regizori consacrați sau debutanți promițători, în prezența invitaților speciali. Selecția din acest an va fi prezentată și publicului sibian în cadrul ESTE Film Festival în perioada 29 mai – 2 iunie.
CONCEPTUL “Visuali Italiane”
Selecția festivalului este curatoriată de criticul de film Eddie Bertozzi, coordonatorul comitetului de selecție Pardi di domani de la Locarno. Filmele incluse în program îndeamnă la curiozitate și descoperire fără prejudecăți.
“Avem de-a face cu o panoramă extrem de variată, cu forme și genuri diferite, în care dorința de a realiza filme de autor și pasiunea pentru divertisment nu sunt două forțe care se anulează reciproc, ci perspective care se completează.” descrie Eddie Bertozzi selecția.
FILM DE OSCAR ÎN DESCHIDERE
Cel mai recent film semnat de Matteo Garrone, “Io Capitano”, premiat cu Leul de Argint pentru regie la Festivalul de la Veneția precum si pentru interpretarea masculină (Seydou Sarr), aflat în cursa pentru Oscar, va fi programat în deschiderea “Visuali Italiane” de la București. O odisee contemporană prin pericolele deșertului, ororile centrelor de detenție din Libia și primejdiile mării. Filmul lui Garrone este o epopee de o extraordinară umanitate, exploatând mijloacele expresive ale basmului și ale mitului pentru a relata una dintre tragediile vremurilor noastre, completată de o doză necesară de speranță.
FILME DE LA CANNES ȘI VENEȚIA
“Visuali Italiane” prezintă în avanpremieră națională două dintre titlurile prezentate la festivalurile de la Cannes și Veneția. Nominalizat la Palme d’Or, “La Chimera” (regia Alice Rohrwacher) spune povestea unui grup de profanatori de morminte antice, care trăiește din furtul de artefacte etrusce prețioase, într-un sat imaginar uitat de lume din Italia anilor ’80.
Prezentat în deschiderea Festivalului de la Veneția, “Comandante”, semnat de Edoardo De Angelis, reconstituie un incident din bătălia pentru Atlantic, din 1940, când un submarin italian a scufundat nava comercială belgiană Kabalo.
DEBUTURI
Pe lângă titlurile semnate de regizori consacrați, “Visuali Italiane” propune două debuturi emoționante. “Gli oceani sono i veri continenti”, scris și regizat de Tommaso Santamborgio, prezentat în selecția de la Veneția, se derulează pe fundalul unei Cube decadente. Un cuplu de tineri amanți, doi copii prieteni la cataramă și o bătrână al cărei soț iubit a murit, își trăiesc viața, alcătuită din mici gesturi cotidiene, povești din trecut și visuri de viitor. Trei povești unite de un sentiment delicat și sfâșietor: să rămână sau să plece, să se simtă inseparabil legați de pământul natal sau să viseze la un viitor altundeva.
“Palazzina Laf”, semnat de Michele Riondino, care și interpretează rolul principal în film, radiografiază primul caz de abuz extins la locul de muncă, raportat în Italia în 1997.
PROIECȚIE SPECIALĂ
Unul dintre evenimentele speciale din acest an este proiecția aniversară a celui de-al doilea lungmetraj semnat de Paolo Sorrentino, “Le conseguenze dell’amore”. La 20 de ani de la premiera mondială de la Cannes, thrillerul psihologic este considerat o bijuterie vizuală cu unul dintre cele mai frumoase finaluri din cinematografia italiană din toate timpurile. Cu Toni Servillo în rolul principal, “Le conseguenze dell’amore” se concentrează pe transformarea unui bărbat introvertit, fost afacerist cu multe secrete, care locuiește într-un hotel din Elveția și, de îndată ce realizează că s-a îndrăgostit de fata de la bar, conștientizează brutal finalul care se apropie.