Prezentat în premieră mondială la Berlinale Palast în prezența regizorului Radu Jude și a echipei, “Kontinental ‘25” stârnește reacții impresionante în presa internațională. Exercițiu de simplitate în spiritul neorealismului italian și al “sărăciei mijloacelor” în spiritul Roberto Rossellini, “Kontinental ‘25” este rezultatul intersecției între constrângerile de producție și estetica gândită de Jude.
Cu o proiecție de presă organizată în paralel în 3 săli ale Berlinalei, “Kontinental ‘25” a fost sold out în doar 10 minute. Primele impresii ale jurnaliștilor din cadrul conferinței de presă au fost excelente, cu răspunsuri elaborate din partea lui Jude și depășirea timpului programat în mod obișnuit pentru o astfel de întâlnire. Dar cu greu se poate rezuma Jude la răspunsuri expeditive, susținut și de producătorul brazilian Rodrigo Teixeira (nominalizat la Oscar 2025 pentru “I’m Still Here”) care a detaliat începuturile colaborării lor: “Inimi cicatrizate” l-a ținut treaz și l-a bântuit în timpul jurizării competiției de la Locarno 2016, a citit scenariul “Dracula Park” într-o singură noapte și a fost de acord instant să se implice și în proiectul “Kontinental ‘25”.
Descris de Jude drept un episod “Lumière”, iar de Alexandru Dabija “cel mai cehovian film” al cineastului, “Kontinental ‘25” “este mai puțin o satiră și mai mult o reflectare a absurdității și complexității reacțiilor umane”.
The Film Stage remarcă faptul că Jude este “un artist singular, cu o mulțime de idei, care nu mai are nimic de demonstrat.”
THE GUARDIAN: “O SATIRĂ LA FOC AUTOMAT”
Criticul Peter Bradshaw (The Guardian) descrie “Kontinental ‘25” drept “o satiră la foc automat într-un tur al problemelor sociale din România”, “o polemică disprețuitoare despre Europa secolului XXI, plasată între speranță și disperare” a unui regizor înfuriat de mediocritățile lacome care conduc țara. Jude radiografiază “rea credința și prost gustul și ne poartă într-un tur arhitectural al maladiei românești, de această dată la Cluj, unde ne arată rasismul, naționalismul și obsesia inutilă a guvernanților pentru piața imobiliară ca un fel de aspirație universală.” Bradshaw ne avertizează: “un tur ciudat și zgomotos al anxietății care dezvăluie o panoramă a indiferenței” care “nu e o vizionare ușoară, însă are energie și forță”.
SCREEN DAILY: “UNUL DINTRE CELE MAI DENSE FILME”
Prin remarcabila interpretare centrală a lui Eszter Tompa, deopotrivă comică și emoționantă, “Kontinental ‘25” încântă mai mulți fani ai regizorului Radu Jude și reconfirmă spiritul combativ al cinematografiei europene de artă tuturor celor care își pierduseră speranța scrie publicația Screen Daily. Radu Jude este unul dintre puținii regizori pentru care replica “așteaptă-te la neașteptat” are greutate. “Antenele socio-politice ale lui Jude sunt în stare de alertă și analizează starea de spirit a momentului din România în special și din Europa în general.” “Kontinental ‘25” e o un capitol important în demersul lui Jude de a lua pulsul socio-cultural al țării sale și al capitalismului european al secolului XXI. “Este unul dintre cele mai dense filme ca discurs.” Imaginea rafinată a lui Marius Panduru văzută prin lentilele iPhone-ului oferă o cartografiere detaliată a Clujului atât în gloria sa urbană, cât și în funcționalitatea banală a colțurilor sale lumești.
DEADLINE: “IMAGINAȚIA NEASTÂMPĂRATĂ A LUI JUDE”
Publicația Deadline vorbește de turbulentul Radu Jude care ia cu asalt renovarea României într-o “stare contemplativă surprinzătoare”. Cu o linie narativă care nu se abate niciodată, cu un umor bizar și o dizertație despre istorie, filmul “ne trece prin uscătorul imaginației neastâmpărate a lui Jude”. Aflat poate în cea mai bună formă a sa, “Jude demonstrează genul de comportament care nu l-ar da afară de la o recepție diplomatică, în cazul în care ar vrea să participe la una.” Responsabilitatea pe care ne-o datorăm unii altora ca ființe umane e în centrul “Kontinental ‘25”, filmul deopotrivă furios și ironic: “nimeni nu este nevinovat, inclusiv oamenii care stau în cafenele și își feresc ochii de cerșetori”.
INDIEWIRE: “COMEDIA LUI JUDE E ATÂT DE CRUDĂ”
“Comedia caraghioasă și caustică” a lui Radu Jude “mult mai intimă (decât “Bad Luck Banging or Loony Porn”) filtrează perversitatea neoliberalismului prin ochii unei femei bine intenționate care încearcă să facă ceea ce trebuie.” IndieWire remarcă cum “un act îndrăzneț de bunătate poate fi o îngrozitoare cruce de purtat într-o cultură susținută de cruzimi ambientale”. Bogat în replici unice și memorabile, inclusiv o adaptare a lui Brecht “cu cât sunt mai inocenți, cu atât merită mai mult să moară”, “Kontinental ‘25” e o porțiune aspră a unui proiect mai amplu despre identitatea transilvăneană cu “dimeniuni morale mai directe decât în celelalte filme ale lui Jude pentru că punerea în practică e mult mai dificilă.” “Comedia lui Jude e atât de crudă, atât de presărată cu un umor care rănește recunoașterea de sine” completează IndieWire.
VARIETY: “O PARABOLĂ MORALĂ INCENDIARĂ”
Jude e direct, dar își “stăvilește mușcătura într-o parabolă morală incendiară” scrie Variety. Prin reducerea tonului avangardist din filmele precendente, cineastul român prezintă “un portret percutant” pe o muchie absurdă întunecată. “De la furia nerușinată la comentariul politic și istoric stratificat și până la vinieta disperării umane atât de mizerabile, filmul bântuie spectatorul la fel de mult ca pe protagonistă”.
Cu siguranță distribuitorii care i-au susținut lui Jude provocările spinoase de până acum nu vor lăsa titlul din mână: “mai dur, dar la fel de puternic” precizează Variety.
Cu o trimitere ingenioasă la “Psycho”-ul lui Alfred Hitckcock și schimbarea bruscă în focalizarea personajului, filmul lui Jude este o “poveste foarte diferită despre strangulare și conștiință torturată”. “Kontinental ‘25” este “neorealismul lui Jude pentru o epocă absurdă”.