“Jaful secolului”, lungmetrajul regizat de Teodora Ana Mihai după scenariul lui Cristian Mungiu, este propunerea României la Premiile Oscar 2026 – categoria cel mai bun film internațional. Cu Anamaria Vartolomei în rolul principal și o distribuție completată de Rareș Andrici și Ionuț Nicolae, filmul este inspirat de jaful de proporții comis în 2012 de un grup de români într-un muzeu din Olanda – tablouri semnate de unii dintre cei mai renumiți pictori. Privită cu umor, uriașa paguba financiară și morală deschide o amplă analiză a unor teme incomode.
Peste 80 de titluri internaționale sunt așteptate să fie înscrise în cursa pentru Oscar – producții cu un palmares festivalier impresionant. Cele 15 filme finaliste urmează a fi anunțate pe 16 decembrie, cele 5 nominalizări pe 22 ianuarie 2026. Ceremonia decernării Premiilor Academiei Americane de Film este programată pe 15 martie 2026 la Dolby Theatre din Los Angeles.
În contextul deschiderii din ultimii ani de a lua în considerare și rolurile internaționale pentru premiile de interpretare, marele pariu al campaniilor de promovare va fi obținerea unor nominalizări și la categoriile principale. Este cazul duo-ul Renate Reinsve și Stellan Skarsgård, protagoniștii “Sentimental Value” – propunerea Norvegiei pentru ceremonia de anul viitor. Includerea lui Reinsve în selecția finală pentru Oscar ar marca o premieră absolută pentru o actriță norvegiană.
Like5 a ales 5 propuneri internaționale din întreaga lume în cursa pentru o nominalizare la Oscar:
BELGIA: YOUNG MOTHERS
Premiat la Cannes pentru cel mai bun scenariu, “Young Mothers” este al 5-lea titlu din filmografia fraților Jean-Pierre și Luc Dardenne care reprezintă Belgia la Oscar. Cei doi cineaști cu două Palme d’Or în portofoliu nu au nicio nominalizare la Premiile Academiei Americane, nici Belgia nu are un Oscar la această categorie. “Young Mothers” urmărește povestea a 5 tinere mame care locuiesc într-un adăpost rezidențial. Ultima nominalizare a Belgiei la cel mai bun film străin a fost “Close” al lui Lukas Dhont în 2022.
CHILE: THE MYSTERIOUS GAZE OF THE FLAMINGO
Chile pariază pe debutul lui Diego Céspedes, “The Mysterious Gaze of the Flamingo”, marele câștigător al secțiunii Un Certain Regard 2025. Este povestea Lidiei, o fetiță de 12 ani care locuiește într-un oraș minier din deșert cuprins de o boală stranie. Homosexualii comunității sunt acuzați de transmiterea maladiei prin priviri, însă Lidia, singura fată din comunitate, decide să pornească în căutarea adevărului. La această categorie, Chile are un singur Oscar pentru “A Fantastic Woman” al lui Sebastián Lelio și o singură nominalizare pentru “No” al lui Pablo Larrain.
COREEA DE SUD: NO OTHER CHOICE
Delicioasa comedie neagră “No Other Choice” al lui Park Chan-wook reprezintă Coreea de Sud. Apreciat de critica internațională drept unul dintre cele mai amuzante și umane filme semnate de Chan-wook, “No Other Choice” spune povestea lui Yoo Man-su, un veteran al industriei hârtiei împins la reacții disperate și sângeroase după 25 de ani de loialitate. În ciuda unei filmografii generoase cu titluri premiate la Cannes, Park Chan-wook nu are nicio nominalizare din partea Academiei Americane, în timp ce Bong Joon Ho a ridicat nivelul cinematografiei coreene cu cele 4 Oscaruri pentru “Parasite”– o premieră absolută în istoria premiilor și a țării.
ISLANDA: THE LOVE THAT REMAINS
Premiat cu Palme Dog 2025, “The Love That Remains” este al 3-lea film al lui Hlynur Pálmason care reprezintă Islanda la Oscar și surprinde un an din viața unei familii, în durerosul proces de separare al părinților, printr-o radiografie emoționantă a iubirii, amintirilor comune și a întâmplărilor stranii. În 2023, inclus pe lista scurtă, “Godland” al lui Pálmason nu a reușit să ajungă în cursa finală a Academiei Americane. Islanda a fost nominalizată o singură dată în 1991 cu “Children of Nature” al lui Friðrik Þór Friðriksson.
MAROC: CALLE MÁLAGA
Câștigătorul Premiului Publicului în secțiunea Spotlight la Veneția 2025, “Calle Málaga” semnat de Maryam Touzani (scenarista “Everybody Loves Touda”) o readuce pe ecrane pe Carmen Maura, colaboratoarea fidelă a lui Pedro Almodóvar. În tulburătorul și emoționantul rol al unei văduvei care încearcă să își păcălească fiica și să rămână în casa ei din Tanger, Maura întruchipează ambiția de a nu ceda în fața vârstei și de a trăi după propriile reguli. Filmul propune reconectarea regizoarei Touzami cu propriile amintiri, explorarea lor și readucerea lor la viață. Marocul nu are nicio nominalizare la Oscar, în schimb “The Blue Caftan”, filmul precedent al lui Maryam Touzani, a fost pe lista scurtă în 2023.