Premiile Oscar aduc de la sine multe surprize, sunt ani cu “pomi lăudați” și campanii de promovare puternice, ani în care este o concurență foarte strânsă și criticii au, pe bună dreptate, favoriții lor, însă votanții Academiei Americane de Film aleg mult mai pragmatic sau …matematic. În ajunul celei de-a 96-a ceremonii a decernării premiilor din 10 martie, Like5.ro îți reamintește 5 filme premiate la Oscar de care ai uitat.
CODA
În 2022, “Coda” (semnat de Sian Heder) scria istorie la Oscaruri: primul lungmetraj produs de o companie de streaming (Apple) recompensat cu trofeul pentru cel mai bun film. Cu o distribuție predominant surdă, “Coda” era premiat cu Oscar și pentru cel mai bun actor în rol secundar (Troy Kotsur) și cel mai bun scenariu adaptat (Sian Heder).
Un șoc pentru industrie având în vedere că Netflix adunase 12 nominalizări pentru “The Power of the Dog” semnat de Jane Campion și era favoritul serii. Însă contextul era favorabil pentru a bifa depășirea barierelor sistemului. “Coda” spunea povestea unei puștoaice de 17 ani (Ruby, interpretată de Emilia Jones), singurul copil normal într-o familie de surzi cu o viață complicată, al cărei vis se transformă în realitate: se înscrie la o prestigioasă școală de muzică.
GREEN BOOK
Poate nu îți amintești neapărat povestea din “Green Book”, însă cu siguranță te-ai intersectat cu scandalurile post ceremonie Oscar 2019. Spike Lee, nominalizat și el în acel an pentru “BlacKkKansman” (despre trecutul rasist reflectat în prezentul bulversat) l-a numit un «”Driving Miss Daisy” (1990) în care s-au schimbat locurile pe bancheta mașinii».
“Green Book” spunea povestea unui muzician afro-american și a șoferului său alb în anii ’60 într-o călătorie prin Sudul segregat însă într-o viziune politică rasială complet greșită. Salva imaginea albilor și perpetua stereotipurile negative cu atât mai mult cu cât nominalizările din acel an includeau, pe lângă filmul lui Spike Lee, și “Black Panther”, emblematica producție Marvel care schimba radical regulile jocului în privința privința afro-americanilor, și “Roma” al lui Alfonso Cuarón.
SPOTLIGHT
“Spotlight” era o banală poveste despre dezvăluirea scandalului masiv de molestare a copiilor de către preoții romano-catolici, mușamalizarea acestuia, precum și zdruncinarea întregii Biserici Catolice. Fără a avea un impact emoțional evident, mai mult sugerat decât descris, filmul a fost momeala perfectă pentru membrii Academiei Americane de Film. Părea, din nou, să se întoarcă în timp și să rămână blocat acolo pentru totdeauna. Cu un Mark Ruffalo în pragul unei crize de nervi față de jurnalismul etic, “Spotlight” nu avea nimic spectaculos, comparativ cu “The Revenant” semnat de Alejandro G. Inárritu, “The Big Short” (regia Adam McKay) sau explozivul “Mad Max: Fury Road” al lui George Miller, concurenți la aceeași categorie în 2016.
CRASH
Mare atenție: nu vorbim aici de filmul lui David Cronenberg cu același titlu, ci de marele câștigător de la ceremonia Oscarurilor din 2006, semnat de Paul Haggis. “Crash” se deschide și se închide cu un accident de mașină și o mulțime de insulte rasiale între coperte. Cu o distribuție demnă de Hollywood (Sandra Bullock, Don Cheadle, Matt Dillon, Loretta Devine) acțiunea filmului se concentra în 24 de ore, cu o intrigă nelineară care amesteca poveștile și centrul de interes. Deloc subtil, deloc puternic, cu o avalanșă de stereotipuri și o aglomerație de personaje în care te pierdeai iremediabil.
SHAKESPEARE IN LOVE
În 1999, “Shakespeare in Love” intra în istoria Oscarurilor. După 21 de ani de la câștigarea celei mai importante distincții de către “Annie Hall”, o comedie triumfa la premiile Academiei Americane de Film. Un triumf pentru Harvey Weinstein care apăsa toate butoanele necesare când era vorba de succes, de cucerit Hollywood-ul cu poveștile glam, eroii fascinanți, mirajul trecutului, distribuția remarcabilă (Gwyneth Paltrow, Joseph Fiennes, Geoffrey Rush).
Privind înapoi, cele 8 Oscaruri ce completează palmaresul “Shakespeare in Love” pe lângă marele premiu, nu sunt altceva decât o încununare a monstruoasei campanii Weinstein ce avea să iasă la iveală într-un mod brutal prin fenomenul #metoo. În condițiile în care concurenții direcți din acel an erau filme cu greutate: “Saving Private Ryan” (regia Steven Spielberg), “La vita e bella” (regia Roberto Benigni), “The Thin Red Line” (regia Terrence Malick)…
Citește și “5 momente memorabile din istoria Oscar“