Features5 filme “must see” la Les Films de Cannes à Bucarest

5 filme “must see” la Les Films de Cannes à Bucarest

Cea de-a XV-a ediție Les Films de Cannes à Bucarest (25 octombrie – 3 noiembrie) prezintă peste 50 de filme de autor în premieră națională, iar Like5 a selectat 5 titluri de neratat.

Ajuns la cea de-a XV-a ediție, Les Films de Cannes à Bucarest înseamnă 10 zile de răsfăț pentru cinefili cu cele mai comentate și premiate titluri prezentate în competiția de pe Croazetă, întâlniri cu realizatorii acestora, invitați speciali, precum și evenimente conexe dedicate profesioniștilor de film. Între 25 octombrie și 3 noiembrie, îți poți lua pauză de la orice pentru a nu rata o selecție generoasă de filme prezentate în premieră națională. “Megalopolis” semnat de Francis Ford Coppola dă startul festivalului la Cineplexx Băneasa. Invitatul de onoare Les Films de Cannes à Bucarest 2024 este Marin Karmitz, unul dintre cei mai influenți cineaști din Europa (5 trofee Palme d’Or, 3 premii Golden Lion, un Golden Bear, 3 nominalizări la Oscar, 25 de premii César), căruia îi dedică inclusiv o retrospectivă cu ocazia aniversării a 50 de ani a mk2, compania cu un portofoliu impresionant de producții, titluri în distribuție, precum și o solidă rețea de cinematografe de artă. Programul Les Films de Cannes à Bucarest include și Avanpremierele Toamnei, cele mai așteptate filme românești prezentate momentan doar în festivalurile internaționale. Ediții speciale ale festivalului sunt programate și la Timișoara, Cluj, Iași și Arad. 

Like5 îți prezintă o selecție de 5 filme de pus pe “must see” la Les Films de Cannes à Bucarest:

ANORA – PALME D’OR

Marele câștigător de la Cannes, “Anora”, trebuie să fie în capul listei filmelor din programul festivalului! Americanul Sean Baker, una dintre cele mai importante voci ale cinematografiei contemporane, a impresionat deopotrivă publicul, juriul și critica de specialitate, cu șanse considerabile la Premiile Oscar 2025. Descris de critică drept “fascinanția oribilă a unui accident de mașină surprins cu încetinitorul, genul de accident în care oamenii cheamă poliția, nu ambulanța” (The Guardian), “un film tumultuos ce strălucește precum beteala din părul protagonistei” (Variety), “Anora” urmărește relația turbulentă dintre o dansatoare de striptease din New York și fiul unui oligarh rus. De la montaje rapide la secvențe tensionate, Sean Baker menține un ton tragicomic într-un carusel de emoții. Mikey Madison, interpreta rolului principal, se dovedește a fi o revelație! “Anora” rulează la Cinema Elvire Popesco în prima zi a festivalului, iar proiecția este urmată de o discuție online cu regizorul Sean Baker. 

THE SEED OF THE SACRED FIG – PREMIUL SPECIAL AL JURIULUI ȘI PREMIUL FIPRESCI

Condamnat la 8 ani de închisoare și biciuire din cauza discursul său cinematografic, regizorul Mohammad Rasoulof a evadat din Iran în cursul acestui an, prezentându-și astfel filmul în Competiția Oficială de la Cannes. “The Seed of the Sacred Fig” este un thriller mocnit despre violența autorităților iraniene și paranoia instalată în rândul oamenilor, un semnal de alarmă asupra regimului terifiant care domnește în țara natală. Microcosmosul tensionat al unei familii din capitală este în centrul poveștii și pune față în față un judecător și soția acestuia împreună cu cele două fiice dizidente, îngrozite de represiunile brutale asupra protestatarilor. O poveste dură despre fragmentarea și tolerarea din cadrul claselor privilegiate ale țării, despre misoginism și intimidare. “The Seed of the Sacred Fig” surprinde agonia Iranului, într-un ritm lent care escaladează în situații absurde traumatizante. 

EMILIA PÉREZ – PREMIUL JURIULUI ȘI PREMIUL PENTRU INTERPRETARE FEMININĂ

Jacques Audiard revine în forță cu un film îndrăzneț care a stârnit controverse imediat după ceremonia de decernare a premiilor. Din distribuția premiată pentru interpretare feminină face parte și Karla SofÍa Gascón, actriță transgender cu dublu rol în film, alături de Selena Gomez, Zoe Saldaña și Adriana Paz. “Emilia Pérez” este un amestec de genuri cum rar ți-a fost dat să vezi, un thriller polițist musical “în ADN-ul căruia se află opera”, după cum declară Audiard. O nebunie impecabilă, “Emilia Pérez” spune povestea lui Manitas, un șef de cartel prestigios care angajează o avocată cu nerv să îi înscene moartea, pentru a-i facilita tranziția și a-l ajuta să înceapă o nouă viață ca femeie. Și cum toate aceste lucruri se petrec în prima jumătate de oră, pregătește-te pentru o schimbare de macaz dramatică în care se împletesc pasiunea, răzbunarea și dragostea. Musicalul lui Audiard redefinește genul într-un mod antrenant și original! 

GRAND TOUR – PREMIUL PENTRU CEA MAI BUNĂ REGIE

Cu un puternic aer ezoteric, îmbinând realitatea și ficțiunea, monocromia și culoarea, “Grand Tour” semnat de Miguel Gomes este seducător. Îl are în centru pe Edward, un funcționar britanic care fuge de logodnica sa, Molly, chiar în ziua nunții. Pe fundalul fierbinte al Birmaniei din 1917, “Grand Tour” este o călătorie fabuloasă prin Asia, un film plin de viață, muzică, ciocniri violente de mentalități, vise, culturi, o meditație profundă asupra existenței și alegerilor pe care le faci. “Abandonează-te lumii și vei vedea cât de generoasă este ea cu tine” e o replică emblematică din film, un îndemn să te lași purtat în filmul lui Gomes. Apreciat de Variety drept “o doză puternică de poftă de a călători pentru a trăi”, “Grand Tour” nu trebuie ratat pe 30 octombrie la Cinema Elvire Popesco. Mai mult, Miguel Gomes va răspunde întrebărilor publicului prin intermediul unui video call. 

THE SUBSTANCE – PREMIUL PENTRU CEL MAI BUN SCENARIU

Probabil că nu ai văzut-o niciodată pe Demi Moore drept o actriță cu potențial, însă “The Substance” îți va schimba complet părerea! Thriller horror cu influențe de Frankenstein și Carrie, “The Substance” este o parabolă macabră despre misoginism, goana după perfecțiune și tinerețea veșnică. Demi Moore o interpretează pe Elisabeth Sparkle, gazda unui show de televiziune care își pierde din farmec când vine vorba de public, care nu mai vinde în ciuda faptului că arată foarte bine. Din disperarea de a fi în continuare relevantă, Elisabeth apelează la o substanță menită să îi regenereze celulele, creând-o pe Sue, versiunea tânără și energică, interpretată de Margaret Qualley. Regizoarea Coralie Fargeat dovedește o forță surprinzătoare când vine vorba să se impună și să își ducă extravaganța la extrem! Corpul feminin imaginat de Fargeat e exploatat în cele mai atente detalii: de la frumusețe năucitoare la instrument de auto-tortură. Discurs emoțional și vizual incomod, “The Substance” este doza de curaj dus la extrem! 

Articole similare