Brandurile ready to wear propun din ce în ce mai des colecții capsulă concentrate pe un concept bine definit, fie pe collab-uri cu designeri. Conceptul garderobei capsulă nu e o noutate, doar a câștigat teren considerabil în ultimii ani din considerente de sustenabilitate, transformându-se și adaptându-se nevoilor de consum. Apărut în 1940 în publicațiile americane, conceptul “garderobei capsulă” definea o colecție restrânsă de articole vestimentare, piese atemporale și versatile, concepute pentru a genera o varietate de ținute, armonizate prin culoare și linie.
Like5.ro ți-a pregătit un scurt istoric al garderobei capsulă în 5 referințe:
COLECȚIA CAPSULĂ SCHIAPARELLI
Perioada de după cel de-al Doilea Război Mondial a generat o întoarcere spre simplitate și minimalism drept răspuns la resursele limitate ale consumatorilor. Focusul era pe hainele versatile ce putea fi combinate cât mai diversificat.
În 1946, ingenioasa creatoare de modă Elsa Schiparelli creează conceptul unei colecții capsulă realizată special pentru călătorii. “Constellation Wardrobe” punea bazele ready-to-wear-ului modern și inovator. Colecția Schiaparelli conținea 6 rochii, o pălărie reversibilă și 3 pălării pliabile, piese ce cântăreau cel mult 6 kilograme. Un concept care revoluționa, în spiritul brandului, un simbol al emancipării femeilor, anticipând astfel călătoriile lor din ce în ce mai frecvente. Elsa Schiparelli este de altfel prima femeie designer care a apărut pe coperta celebrei reviste Time în urmă cu 90 de ani (pe 13 august 1934) recunoscută drept un arbitru ultra-modern al Haute-Couture-ului.
GARDEROBA CAPSULĂ ÎN ANII ‘70
Termenul de “garderobă capsulă” a căpătat notorietate în anii ’70 când Susie Faux, proprietara unui boutique londonez, a constatat tendința general de a cumpăra multe haine, dar de a purta doar câteva. Faux a propus o garderobă compusă din câteva articole esențiale, de calitate foarte bună, acestea putând fi completate cu piese de sezon. S-a pus accentul pe versatilitate, în ciuda tendințelor și a consumerismului de masă. Susie Faux crescuse într-o familie de croitori, iar ținutele clasice, atent lucrate și croite, inspirau frumusețe, eleganță, încredere. Experiența în industria publicității a fost un alt atu al lui Faux care a simțit nevoia de a contribui la crearea unui stil personal. În magazinul său “Wardrobe” din West End-ul Londrei, Faux a adus designeri precum Jil Sanders și a construit astfel o reputație minimalistă a brandului. Este autoarea cărții “Wardrobe: Develop Your Style & Confidence” iar garderoba capsulă trebuia să includă cel puțin 2 perechi de pantaloni, o rochie sau o fustă, o jachetă, o haină, un tricot, 2 perechi de pantofi și 2 genți.
CELE 7 PIESE DONNA KARAN
Conceptul de garderobă capsulă a devenit popular în America în 1985 atunci când creatoarea de modă Donna Karan i-a dat noi dimensiuni prin colecția sa “Seven Easy Pieces”. Linia emblematică includea 7 piese ce puteau fi combinate, elementul principal fiind body-ul negru, completat de colanți. Femeia de carieră a fost principala sursă de inspirație a colecției. “Atât de multe femei consideră că asamblarea hainelor potrivite este derutantă. Au descoperit modalități rapide de a așeza mâncarea pe masă, dar nu știu cum să își alcătuiască garderoba.” puncta Karan succesul colecției capsulă.
MINIMALISMUL
Din ce în ce mai popular în ultimii ani, minimalismul a fost susținut de personalități precum Marie Kondo, autoarea bestsellerului “The Life-Changing Magic of Tidying Up: The Japanese Art of Decluttering and Organizing”, metoda de reorganizare a existenței prin ordonarea pe categorii (începând cu garderoba, continuând cu biblioteca, obiectele diverse și apoi cele cu valoare sentimentală) susținând astfel ideea că “viața începe cu adevărat doar după ce ți-ai ordonat casa”. Designerul Karim Rashid este de asemenea un alt susținător al conceptului prin încurajarea aruncării unui obiect vechi la achiziționarea unuia nou, în vreme ce au fost lansate o mulțime de alte provocări precum “Project 333” (purtarea a 33 de piese timp de 3 luni de zile) al lui Courtney Carver sau conceptul inițiat de Matilda Kahl (director artistic Sony Sweden) de a purta același lucru la serviciu în fiecare zi.
MANUALUL GARDEROBEI CAPSULĂ
Sustenabilitatea este fără îndoială principala caracteristică a garderobei capsulă prin consum responsabil și investiția în produse de calitate. Organizarea garderobei se bazează pe o paletă de 7-8 culori distincte, alegerea unor piese principale, de bază, ușor de adaptat și combinat. Majoritatea susținătorilor ideii de “capsulă” au un set de reguli bine stabilite, cu un număr precis de piese, cert este că, în funcție de nevoi și preferințe, garderoba poate varia, dar conceptul de “less is more” rămâne baza.