Cu această ocazie artista a lansat un nou material discografic “Timpul nu moare – Margareta Pâslaru, 65 de ani în showbiz”, care include şi patru melodii populare lansate în 1964. Așa cum ne-a obișnuit, celebra cântăreață donează drepturile de autor şi fondurile obţinute din vânzarea albumului unui scop caritabil: Ambulanţa Monumentelor, un proiect non-profit care susţine protejarea patrimoniului imobil din România.
Margareta Pâslaru ne-a oferit un interviu în exclusivitate în care ne-a povestit despre muzică, dar ne-a făcut și o serie de recomandări de seriale!
CUM O PUTEM DESCRIE PE MARGARETA PÂSLARU PRIN INTERMEDIUL A 5 PIESE INTERPRETATE DE-A LUNGUL TIMPULUI, CUM AR ARĂTA ACEST PORTRET?
Când am împlinit 9 ani, am conștientizat faptul că 9 Ani la 9 Iulie nu va mai fi niciodată. Peste ani am compus “Ceasul vrăjitor”, “Eu și Timpul”, “Time is a monster”, “Timpul nu moare”.
Sincer, nu prea știu ce declanșează “inspirația”. Ideea, gândul spontan este cizelat abia după ce murmur melodia și textul, o vreme. Glasul este instrumentul, îl acompaniez la pian.
Pentru a evita un “conflict” între cei 65 de compozitori care au scris pentru timbrul meu, vă spun care este istoria acestor piese:
“Timpul”
Îndrăgostită fiind în 1969 am compus muzica și textul. Orchestrată de A. Abramovici și înregistrată în 1970 a intrat în concursul TVR Tele Top în ’71. Câștigă în ’72 după ce a ocupat locul I șase ediții consecutive. La vremea respectivă, nu circulau texte-cântece de muzică ușoară cu această temă. Expresia “Să întorc Timpul înapoi” a inspirat alte generații care au preluat-o până în prezent.
“Păsările nu mor”
Ovidiu Dumitru mi-a dat textul inspirat după Eminescu “Și se duc, se duc, pe rând” (prima experiență de acest gen) pentru spectacolul de teatru semnat de Al. Starc “De ce nu cade soarele?”, regia Tudor Mărăscu. Mi-a plăcut mult, m-am așezat la pian, i-am cântat-o după miezul nopții lui Starc, ieșind în balcon – locuia peste drum, tot pe Calea Victoriei.
“Diamant fermecat”
Aveam numai tema muzicală și ideea “Diamant fermecat”. Eugen Rotaru a definitivat textul. Piesa a fost premiată în secțiunea creație în emisiunea concurs “Șlagăre în devenire” la Sala Radio; realizator Titus Munteanu.
“Ce suflet trist”
M-au tulburat profund versurile eminesciene în care m-am regăsit. Am înregistrat piesa în studioul Jolt Kerestely acompaniată la chitară de Capriel Dedeian.
“Lasă-mi, toamnă, pomii verzi”
Simțeam porunca temperamentului meu vijelios, vulcanic, trezit de Ana Blandiana. În lungi turnee, între spectacole, devoram volume de versuri. Poezia se numea ”Cântec”. Am fredonat refrenul până când am ajuns din nou la pian unde am cizelat întreaga piesă. Apoi am apelat la Mircea Romcescu, al cărui aranjament deosebit a fost înregistrat cu orchestra mare Radio condusă de Sile Dinicu.
Margareta din interior?
“Flăcări” (Virgil Carianopol) – “Trăiesc numai cât ard”
ALEGEȚI 5 MOMENTE/ÎNTÂMPLĂRI DIN CARIERĂ CARE AU RĂMAS TOT TIMPUL CU DUMNEAVOASTRĂ.
Fiecare ‘debut’ Muzical din 1958 – aproximativ 793 de înregistrări în Radio, pe discuri, la TV, Discul de Aur vânzări constante, Trofeul MIDEM la Cannes.
Teatru 1964, aleasa regizorului Liviu Ciulei ca parteneră pentru Toma Caragiu în piesa “Opera de trei parale”de Bertold Brecht – 400 de reprezentații.
Filme cu regizorii Valeriu Lazarov, Andrei Călărașu, Francisc Munteanu 1966 –“Tunelul” – Diploma de debut în Cinematografie rolul Iulia. Apoi, Lucian Bratu, Al. Bocăneț, Cezar Grigoriu, Elisabeta Bostan, mi-au oferit personaje care au contribuit la devenirea mea.
Muzica populară la îndemnul Mariei Tănase.
5 PLANURI/VISURI ALE MARGARETEI PÂSLARU
Evit expunerea lor înainte de a fi foarte aproape de posibila realizare.
ȘTIM CĂ SUNTEȚI CONECTATĂ CU TEHNOLOGIA DAR ȘI LA CURENT CU SERIALELE. CARE SUNT CELE 5 SERIALE PE CARE MARGARETA PÂSLARU LE-AR RECOMANDA DIN TOATĂ INIMA?
“The Young & The New Pope”
Fascinantă introducere, muzica Lele Marchitelli percuție surprinzătoare în ritmul căreia pășea Jude Law; ne-a făcut cu ochiul pregătindu-ne pentru satira ce va urma. Creația regizorală de altitudine a lui Paolo Sorrentino uimește, intrigă, servind cu generozitate actorii. Împletirea unor cutume monahale cu realități inacceptabile, lupta dintre gândirea elevată și nevoile trupești, replici inteligente, realism-filozofic, m-au determinat să revăd toate reluările TV 🙂
“Fargo”
Vorbind despre “Fargo”, tipologia personajelor, pe lângă atitudinea caracteristică, stabilește autoritatea fiecăruia și prin vestimentație, accesorii. Ecranul inundat de acel alb, rece, încețosat, fără linia despărțitoare între cer și pământ, fără urma unui orizont fie el și însângerat, îți dă fiori. Giulgiul zăpezii acoperă o câmpie de cadavre; atmosfera îți pătrunde în oase, simplu, economic, fără ostentație. Cât despre schimbul de adolescenți ca o garanție a păcii între ganguri, cruzimea asigură perpetuarea ororilor. Scenariul, indicațiile regizorale, imaginea și montajul mă bântuie uneori admirativ.
“Succession”
Tristețea unui succes monstru, global, realizat de rapacitatea celui fără scrupule, care l-a zămislit. Victime sunt chiar progeniturile debusolate, scăldate în sterila opulență, fruct al divorțului, fără tăria și viziunea tatălui. Actorii beneficiază de un scenariu generos, puși în valoare de regia dinamică, inspirată, reușind să creeze senzația de “cine-verite”.
Și ar mai fi “The Handmaid’s Tale” și “Killing Eve”, referitor la aceste două seriale, percepția cuiva poate distorsiona, chiar poate îndepărta involuntar tocmai ceea ce ar fi atractiv pentru alții. Prin urmare, vă las pe voi, stimați cititori, să descoperiți prin propria prismă ceea ce menține curiozitatea vie, interesul fiecăruia de a reveni săptămânal în fața ecranului, cu telefonul mobil închis 🙂
5 ARTIȘTI AI MOMENTULUI (DIN VALUL DE ARTIȘTI DIFUZAȚI LA RADIO) PE CARE-I ADMIRAȚI SAU CU CARE V-AR PLĂCEA SĂ COLABORAȚI.
Tudor Chirilă – profesionist cu stil
Conect-R – solist expresiv și prin mișcare scenică
Andia – inflexiuni timbrate
Irina Rimes – pentru textele interesante
Theo Rose – fotogenică, actriță în formare