Anul acesta, visul a fost punct de pornire atât pentru programe curatoriate, cât și pentru alegerea filmului de închidere. Despre capacitatea cinema-ului de a explora vise, coșmaruri, introspecții și fabulații până la forța hipnotică și meditativă a acestuia.
BIEFF CONTINUĂ PARTENERIATUL CU BERLINALE FORUM EXPANDED ȘI INSTITUTUL ARSENAL
Împlinirea a 60 de ani de la înființarea celebrului Institut Arsenal a fost un prilej perfect pentru a scormoni în vasta arhivă din dorința de a aduce în fața publicului, într-o secțiune specială a festivalului, o serie de titluri care nu împart doar un raft. O mulțime de reflexii se creează între opere odată aduse la un loc.
VISEAZĂ FILMELE OI ELECTRICE?
Programul de scurtmetraje curatoriat special pentru BIEFF de către Angelika Ramlow și Uli Ziemons aduce sub aceeași umbrelă titluri ce explorează visele și logica acestora. Un concept pe cât de fragil, pe atât de generos din punct de vedere artistic.
O RETROSPECTIVĂ DE SCURTMETRAJE MARCA #ARSENAL DIN ANII 60 PÂNĂ ÎN PREZENT
Vastele fațete ale cinema-ului, de la straniu la tulburător, trecând prin mistere și secrete, sunt explorate prin umor sumbru, caracter premonitoriu virând spre supranatural și ocult în “Phantom” (regia Matthias Müller, Germania, 2001), devine autoreflexiv în “Dark Adaptation” (regia Chris Gehman, Canada, 2016). Miniaturile conceptuale sunt subiectul “Enthusiasm” (regia Anja Dornieden, Juan David González Monroy, Germania, 2020), abstracțiunile animate apar în “Dream” (regia Arthur și Corinne Cantrill, Australia, 1966) completate de observații microscopice prin found footage în “Mangosteen” (regia Tulapop Saenjaroen, Thailanda, 2022) până la tratate istorice absurde în “Akiya” (regia Jonna Kina Finlanda, Japonia, SUA, 2020).
EUREKA, SEMNAT DE LISANDRO ALONSO, ÎN ÎNCHIDEREA BIEFF.13
Hipnoticul film lansat de Alonso după o pauză de 9 ani de la precendentul titlu din filmografia sa, “Eureka” închide BIEFF.13. Prezentat în premieră la Cannes într-o proiecție specială, filmul este un experiment anti-narativ despre condiția popoarelor indigene. Alonso explorează în continuare colonialismul într-o manieră aparte. Din distribuție fac parte Viggo Mortensen și Chiara Mastroianni, iar narațiunea derulată pe trei planuri diferite dezvăluie locuri și epoci diferite conectate prin zborul unei păsări care călătorește în timp și spațiu.
LISANDRO ALONSO, MAESTRUL FENOMENULUI SLOW CINEMA
O voce importantă a cinematografiei mondiale contemporane, argentinianul Lisandro Alonso s-a consacrat printr-un stil de cinema greu de digerat pentru unii, sublim pentru alții, pretențios sau chiar ciudat. Prezent în selecția de la Cannes (Un Certain Regard) în 2014 cu “Jauja”, un film de aventuri extrem de original, în care tablourile par a prinde viață, Alonso a avut un prilej excelent de a-și perfecționa stilul: cadre încremenite, personaje nemișcate, care vorbesc sau tac, gândesc sau trăiesc. A fost recompensat cu premiul FIPRESCI al secțiunii Un Certain Regard.