Numărarea minutelor de aplauze post-proiecție a devenit o tradiție la Cannes și Veneția, fiind nu doar reperul succesului de public și critică al filmului, ci și al unui posibil clasament final. Anul acesta la Festivalul de Film de la Veneția, “The Room Next Door”, primul lungmetraj al lui Pedro Almodóvar realizat în limba engleză, a doborât recordul aplauzelor din istoria evenimentului: 17 minute și jumătate! Un clasament retrospectiv în materie de minutaj spune că “Pan’s Labyrinth” (regia Guillermo del Toro) a fost cel mai ovaționat film la Cannes în 2006 – 22 de minute, urmat de “Fahrenheit 9/11” (regia Michael Moore), distins cu Palme d’Or și FIPRESCI Award, timp de 20 de minute și “Mud” (regia Jess Nichols) aplaudat timp de 18 minute la Cannes în 2014.
Like5 ți-a pregătit topul celor mai ovaționate filme la Veneția, însă începem cu surprizele care par să nu fi impresionat publicul la premieră. Festivalul a debutat timid la capitolul aplauze, “Beetlejuice” a fost ovaționat doar 3:48 minute. În mod surprinzător, “Wolfs” cu George Clooney și Brad Pitt a primit susținere timp de 4:48 minute, “Babygirl” și Nicole Kidman aproape 7 minute, “Maria” și Angelina Jolie – 8 minute.
THE ROOM NEXT DOOR – 17:30 MINUTE
Inclus în competiția oficială a festivalului, “The Room Next Door” spune povestea lui Ingrid (interpretată de Julianne Moore), scriitoare de bestselleruri, care reia legătura cu prietena ei Martha, o jurnalistă de război (Tilda Swinton). Cele două femei se adâncesc în trecutul lor, dar Martha vine cu o cerere care le pune la încercare reconectarea. Pedro Almodóvar descrie filmul drept “începutul unei noi ere”, iar limba “nu a fost o problemă”, protagonistele (“un festival de două actrițe minunate”) au înțeles exact tonul poveștii și poziționarea față de eutanasie, alegerea Marthei după un diagnostic de cancer terminal. “Trebuie să fii capabil să fii stăpânul propriei tale experiențe” a declarat Almodóvar. Filmul are premiera în cinematografele din Spania pe 18 octombrie, iar din 20 decembrie în Statele Unite.
THE BRUTALIST – 12:42 MINUTE
Cu Adrien Brody în rolul unui architect maghiar, supraviețuitor al Holocaustului relocat în Statele Unite pentru o carieră distinsă sub patronajul unui bogătaș, “The Brutalist” (regia Brady Corbet) este unul dintre titlurile remarcabile din selecția Festivalului de la Veneția. O dramă de 3 ore și jumătate care analizează antisemitismul, provocările capitalismului prin intermediul experienței imigrantului care nu se integrează versus puerilitatea americanilor când se raportează la tragicele destine și experiențe europene. O epopee uimitoare despre construcția Americii postbelice și amestecul social ale fundației acesteia. Brody este un serios candidat la premiul pentru interpretare cu un rol cutremurător, nu doar pentru cele 12:42 minute de aplauze.
JOKER: FOLIE À DEUX – 12 MINUTE
5 ani mai târziu de la câștigarea Leului de Aur pentru “Joker”, Todd Phillips a revenit la Veneția cu mult așteptatul “Joker: Folie à Deux”, dar mai ales cu distribuția sa exuberantă: Lady Gaga și Joaquin Phoenix. O dramă muzicală care a împărțit critica în două tabere. Mai degrabă dezamăgitor și deloc amuzant, chiar plictisitor sau “iritant de arogant” (BBC) “Joker: Folie à Deux” pare să fi avut mai mult succes la aplauze (12 minute). Cu siguranță apariția lui Lady Gaga a fost unul dintre highlight-urile de la Veneția blocând o stradă întreagă, adunând mulțimi de fani și curioși. Filmul se lansează în cinematografele din România pe 4 octombrie.
I’M STILL HERE – 10:18 MINUTE
În mod surprinzător, în topul celor mai ovaționate filme de la Veneția s-a remarcat “I’m Still Here” semnat de brazilianul Walter Salles (cunoscut pentru “Central Station”, “Motorcycle Diaries”), un emoționant portret al memoriei unei familii și al unei națiuni sfâșiate de dictatura militară. Filmul umărește dispariția lui Rubens Paiva (unul dintre vizionarii Braziliei moderne) în 1970 prin ochii soției și copiilor, o adaptare pornită de la cartea semnată de fiul Marcelo Rubens Paiva, care expune victimele dictaturii braziliene. Apropiat al familiei, Walter Salles a avut acces la o documentare exclusivă: de la fotografii din viața reală până la casa acestora. Cu Fernanda Torres în rolul tinerei soții Eunice, Salles tratează povestea într-o manieră elegantă și discretă. Înconjurate de violență și zgomot, personajele din “I’m Still Here” se confruntă cu cu un patriarhat inflexibil și alternează stilistic între filmările Super 8 și 35 de mm, ceea ce îi conferă un tragism aparte. Aplauzele de 10:18 minute de la Veneția au fost încărcate de emoție.
QUEER – 9:48 MINUTE
Luca Guadagnino a revenit la Veneția în competiția oficială cu “Queer”, adaptarea celui de-al doilea roman semnat de William S. Burroughs. Cu Daniel Craig în rolul principal, “Queer” se focusează pe dependența umană și chimică, pe singurătate și pierderi, pe răsturnarea propriului univers din dorința de a-l face pe cel adorat să te iubească. O poveste de dragoste care debutează în Mexico City după cel de-al Doilea Război Mondial și se încheie în pădurea ecuatoriană. Într-un rol curajos și excentric, dur și agresiv uneori, Daniel Craig a fost așteptat cu nerăbdare la Veneția pentru surprinzătoarea interpretare: un personaj vulnerabil care urmărea ceea ce îi spuneau instinctele și pentru construcția căruia Craig a dorit să scoată la iveală emoții ascunse, nicidecum imaginea încrâncenată a lui Burroughs. Rezultatul? Aproape 10 minute de aplauze la finalul proiecției!