Imaginea Chinei radiografiată prin intermediul unei povești de dragoste, de la începutul anilor 2000 până în zilele noastre. “Caught by the Tides” îi urmărește pe Qiaoqiao și Bin în orașul Datong, acolo unde cântă și dansează și se bucură de tot ceea ce le oferă locul. Dar într-o bună zi, Bin decide să își încerce norocul într-un oraș mai mare și pleacă fără prea multe explicații. Qiaoqiao va porni în căutarea soțului, iar drumul ei se suprapune cu destinul Chinei contemporane, într-o perioadă turbulentă pe plan social și emoțional. Film cu accente impresioniste, echilibru perfect între documentar și ficțiune, “Caught by the Tides” are premiera în cinematografe pe 4 aprilie, iar Like5 îți prezintă 5 motive să nu ratezi musicalul chinezesc atipic, considerat unul dintre cele mai bune titluri ale anului trecut.
UN EXPERIMENT INEDIT
Vizita în orașul minier Datong din 2001 l-a inspirat pe regizorul Jia Zhang-ke: a început să filmeze, să observe oamenii și schimbările economice ale zonei, iar peste mai bine de 20 de ani acestea au devenit primele imagini din “Caught by the Tides”. Experimentul a continuat în următorii ani, până în 2023 inclusiv, prin observarea oamenilor, transformarea locului, dar și a calității imaginii generată de echipamentul de filmare. Compus din imaginile filmate pe parcusul acestei perioade și din scene nefolosite din filmele sale vechi, “Caught by the Tides” vorbește despre dorul nerostit.
CHINA CONTEMPORANĂ
Călătoria lui Qiaoqiao se derulează pe fundalul Chinei contemporane, din Datong spre malurile râului Yangtze, unde milioane de oameni se confruntă cu relocarea și unde barajul Three Gorges este pe cale să îngroape orașe, amintiri și istorii. Regizorul radiografiază relația de iubire prin intermediul schimbărilor sociale, al modernizării, printr-un exercițiu al memoriei și nostalgiei. Cronica traiectoriei emoționale a personajelor este completată de partea a doua, și prezentarea unei societăți vizibil fracturate, în era pandemiei din 2022.
PERSONAJUL FEMININ
De-a lungul filmului, Qiaoqiao e învăluită într-o tăcere care o protejează de tot ce e în jur, inclusiv de emoții puternice. Reprezintă rezistența la schimbările rapide din ultimele două decenii ale societății chineze. Interpretată de Zhao Tao, soția regizorului, e personajul feminin constant din filmele sale: în “Unknown Pleasures” (2002) era o tânără lipsită de experiență, dintr-un orășel din centrul țării, în “Ash is Purest White” (2018) femeia care trăiește la marginea lumii interlope pe fondul dezvoltării economice rapide a Chinei. În “Caught by the Tides”, personajul ajunge la ordine și disciplină interioară, mai puțin pasională, profund afectată de restricțiile pandemiei.
STILUL CINEMATOGRAFIC
Constanta filmelor lui Jia Zhang-ke este structura narativă: povești întinse pe o perioadă lungă de timp și personaje surprinse de la tinerețe spre vârsta mijlocie într-un ciclu firesc al vieții. Emoționantul stilul cinematografic observă atent procesul trăirii într-o manieră profund budistă, scoate la iveală trecerea timpului și rezistența schimbării oamenilor, peisajelor, orașelor și a ideilor politice.
EFECTELE REVOLUȚIEI TEHNOLOGICE ASUPRA UMANITĂȚII
“Caught by the Tides” analizează efectele tehnologiei asupra umanității: dacă în 2006, Qiaoqiao urmărește un film SF despre roboți, 17 ani mai târziu, în supermarketul în care lucrează, are un prieten robot. Două secvențe esențiale care sintetizează perfect revoluția tehnologică: de la divertisment la starea de fapt a împânzirii inteligenței artificiale în viața de zi cu zi. Fie că îmbrățișăm sau respingem prezența AI-ului, e nevoie de răbdare în această relație inevitabilă.