Prezentat în Competiția Oficială a Berlinalei din 2024, “Hors du temps”, filmul scris și regizat de Olivier Assayas, te întoarce la începuturile pandemiei, într-un timp suspendat între trecut și viitor. Inspirat din experiențele regizorului din lockdown, “Hors du temps” îi urmărește pe cei doi frați Paul și Étienne, alături de partenerele lor, Morgane și Carole, izolați în casa copilăriei. Aflat în apropierea Parisului, căminul în care Assayas a copilărit are un rol definitoriu în derularea poveștii prin toate obiectele și mai ales amintirile extrem de puternice.
Dincolo de radiografia lockdown-ului, “Hors du temps” vorbește despre relația cu trecutul, despre schimbarea percepțiilor în stilul unic al lui Olivier Assayas, prin topirea granițelor dintre realitate și imaginație.
La 5 ani de la instalarea lockdown-ului, Like5 îți dă 5 motive să vezi “Hors du temps” în cinema:
UN FILM INTIM ȘI PERSONAL
Olivier Assayas propune un film intim și personal în casa în care a copilărit, acolo unde cei doi frați și partenerele lor experimentează tăcerile, tensiunile și fantomele trecutului. Pe măsură ce exteriorul devine o lume ciudată și o realitate paralelă, interiorul casei devine un loc incert, încărcat de amintiri și anxietate. “Hors du temps” te întoarce în timp pentru a pune în lumină experiențele trăite, pentru a înțelege mai bine ce înseamnă să rămâi blocat nu doar fizic, ci și psihic, în amintirile unui trecut apăsător.
SCENE AUTOBIOGRAFICE
În vara care a urmat lockdown-ului, Olivier Assayas a început scrierea secvențelor fără a estima produsul final: de la scenele autobiografice la cele comice. “Hors du temps” a debutat într-un moment în care vaccinul nu exista, iar evoluția pandemiei era un mister. Aflat în casa copilăriei sale, amintirile erau greu de evitat, reveneau constant în mintea lui Assayas. “Nu știam ce va urma. Vom putea face filme? Și dacă da, cum și pentru cine? Părea că totul trebuie reinventat” mărturisește regizorul.
DISTRIBUȚIA
“Hors du temps” are o distribuție atent aleasă de Assayas: Vincent Macaigne (“Irma Vep”, “Maria”), Micha Lescot (“Jeanne du Barry”, “Call My Agent”), Nora Hamzawi și Nine d’Urso, actori care reușesc să redea emoția și tensiunile izolării în familie.
Aflat la a 3-a colaborare cu Vincent Macaigne, există o complicitate între cei doi artiști: cinemaul e un joc, dar un joc extrem de serios. După ce s-a inspirat din personalitatea lui Assayas pentru rolul cineastului din “Irma Vep”, Macaigne preia rolul autobiografic al regizorului cu autoironie.
Lucrul cu Nora Hamzawi (interpreta lui Carole) la cel de-al 3-lea proiect a venit atât de firesc: “nici măcar nu avem nevoie să vorbim ca să ne înțelegem”, declară Assayas. Actrița trece cu naturalețe de la comedie la fantezie pură, cu mult umor și umanitate.
COMEDIA
Cu puternice influențe artistice inspirate din opera lui David Hockney, cel care a surprins primăvara lockdown-ului din Normandia, “Hors du temps” este o comedie, un amestec de tristețe și bucurie, melancolie și ironie. Personajele se apropie, se despart, sunt tulburate și împinse la limită. Covid-ul a devenit terenul excepțional în care s-au manifestat cele mai stranii și absurde stări deodată. Și în tot acest context, echilibrul vine din partea celor două cumnate, în casa impregnată de trecutul celor doi frați.
PROVOCAREA FILMULUI AUTOBIOGRAFIC
Ca în toate filmele lui Assayas, fantomele apar și se manifestă. Nici “Hors du temps” nu iese din tipar: atât Paul, cât și Étienne au o relație diferită cu fantomele din casa părintească. Unul dintre ei își renovează camera și o aduce în prezent, iar celălalt ajunge să locuiască în camera mamei sale. Provocarea de a face un film autobiografic în casa părintească a decurs surprinzător de bine pentru Assayas. L-a distanțat suficient de mult astfel încât să devină scenograful propriului film prin introducerea portretelor de familie pictate de bunicul său, autoportretul acestuia și obiectele de artă asiatică colecționate de tatăl regizorului.