Cu o bogată experiență de editor a scenariilor de film, cariera de producător a Lizei Marshall a fost marcată de un puternic instinct de povestitor. De la “The Sins”, serialul nominalizat la BAFTA, până la puternica dramă “The End We Start From” (inclusă în selecția Toronto IFF, BFI London), Liza Marshall a fost mereu atrasă de personaje lăsate în umbră al căror rol este decisiv în contextul general, ale căror decizii decisive le schimbă complet viața. Pasionată de istorie (are inclusiv studii de specialitate), Liza Marshall a descoperit potențialul extraordinar al unui personaj scos din cărți și documente oficiale: Mary Villiers. Provocările realizării unei producții de epocă au fost pe măsura rezultatelor: de la crearea a sute de costume originale până la punerea în valoare a unor locații spectaculoase. Într-un interviu pus la dispoziție în exclusivitate în România de SkyShowtime pentru echipa Like5.ro, Liza Marshall, producătorul executiv al miniseriei “Mary & George”, povestește despre prejudecățile legate de personajele istorice, dar mai ales despre echipa creativă de top:
CE V-A IMPRESIONAT LA CARTEA LUI BENJAMIN WOOLEY?
Liza Marshall: Când am citit cartea lui Ben, m-am convins că este un teritoriu atât de bogat și vast. S-a dramatizat foarte mult “Conspirația prafului de pușcă” (tentativa eșuată de asasinare a Regelui James în noiembrie 1605), dar, dincolo de asta, domnia lui a fost prea puțin explorată. Este o perioadă ignorată a istoriei și mi s-a părut extraordinar faptul că James I a fost căsătorit și a avut copii, dar cu siguranță a avut relații emoționale foarte intense cu bărbații. Cred că în ultimii 400 de ani nu s-a insistat foarte mult pe acest detaliu din cauza prejudecăților istoricilor. Când am început să propun subiectul, reacția generală a fost indiferența: nimeni nu va comanda așa ceva, nimeni nu vrea să facă istorie “profundă”. A fost un drum lung, mai mult de 5 ani, până să ajungem în acest punct.
CE V-A FASCINAT LA MARY VILLIERS?
Liza Marshall: Nu s-au scris foarte multe lucruri despre Mary Villiers, însă aproape toate sursele vorbesc despre răutatea ei și că era practic o vrăjitoare. Dar cu siguranță a avut o inteligență ieșită de comun pentru că femeile nu aveau nicio putere oficială în acea perioadă. A reușit să se folosească de viclenia ei pentru a-și crește fiul și pentru a avansa social, devenind cea mai apropiată femeie de James I. Să reușești așa ceva într-o lume a bărbaților este de-a dreptul extraordinar. Cred că asta m-a atras cel mai mult: să spun povestea din punctul de vedere al lui Mary, care fusese practic scoasă din istorie.
CUM AȚI DESCRIE RELAȚIA DINTRE GEORGE ȘI JAMES?
Liza Marshall: De-a lungul miniseriei se remarcă o evoluție în relația lor. La început, cu siguranță era ceva tranzacțional. Mary l-a îndemnat pe George să îl seducă pe James pentru putere, bogăție, proprietăți. Însă pe măsură ce povestea avansează, relația trece la un alt nivel, ceva mai aproape de iubire. Când citești scrisorile existente în arhiva British Library realizezi sentimentele cât se poate de reale și profunde dintre cei doi.
CE AȚI DESCOPERIT DESPRE JAMES I?
Liza Marshall: James I a fost un om complicat. Tatăl său a fost ucis, oamenii au încercat să îl răpească pe tot parcursul copilăriei sale. A fost destul de paranoic. Shakespeare a scris majoritatea pieselor sale pentru James. A scris “Macbeth” pentru el pentru că James era fascinat de vrăjitoare. La începutul domniei sale a publicat “Demonology”, un tratat despre vrăjitoare și cum să le depistezi, iar lucrurile au mers departe, a vrut să asiste inclusiv la scufundarea uneia (pentru a se convinge dacă plutește sau se cufundă în apă). Din fericire, James a trecut peste acest capitol, iar mai târziu a scris un tratat împotriva tutunului. Biblia, ediția din timpul Regelui James, regăsită acum în toate motelurile din America, inclusiv în locuri recunoscute pentru homofobie, a fost tradusă la cererea lui James. Îmi place mult de tot ironia acestui lucru.
CUM L-AȚI IMPLICAT PE BENJAMIN WOOLLEY ÎN ECHIPĂ PE POST DE CONSILIER ȘI DE CE OLIVER HERMANUS CA REGIZOR PRINCIPAL?
Liza Marshall: În timpul sesiunilor de scriere a scenariului, Ben ni s-a alăturat și a discutat cu Dave (Moore, creatorul serialului) și cu ceilalți trei scenariști (Anchuli Felicia King, Stacey Gregg, Laura Grace). Ben a fost un aliat strălucit în echipa noastră creativă întrucât vede istoria ca o sursă de inspirație pentru dramă. Miniseria nu e un documentar, iar el a înțeles că nu putem fi complet servili faptelor reale. Practic, tot ceea se petrece pe ecran s-a întâmplat cu adevărat.
În ciuda faptului că Oliver nu mai regizase niciun serial, originalitatea lui m-a entuziasmat. Văzusem “Moffie”, a cărui acțiune se petrece în Africa de Sud, apoi “Living” chiar înainte de lansarea oficială. Erau atât de diferite și fascinante. Apoi, întâlnirea cu el, discursul lui și minunatele sale moodboard-uri, m-au convins că va fi regizorul perfect pentru serialul nostru. Este extrem de talentat și pentru mine a fost esențial să avem un regizor gay. O reală plăcere să lucrăm împreună!
Citește și “5 întrebări în exclusivitate pentru Oliver Hermanus, regizorul miniseriei “Mary & George“