Filmografia regizorului Oliver Hermanus se remarcă prin titluri care s-au bucurat de o carieră internațională impresionantă: “Shirley Adams” (2009) a avut premiera la Festivalul de la Locarno și a câștigat numeroase distincții, inclusiv Premiul de Debut la Festivalul de la Durban, “Moffie” (2019) a fost inclus în selecția Orizzonti de la Veneția și i-a adus prima nominalizare la BAFTA, în vreme ce “Living” (2022) a primit 2 nominalizări la Oscar.
Cu o pregătire solidă în zona fotografiei, pasionat de partea vizuală a scenariilor pe care le transpune cinematografic, Oliver Hermanus are un ritual aparte în privința documentării. Despre tablourile care l-au marcat în pregătirile miniseriei “Mary & George” și despre traducerea detaliilor istorice într-o poveste captivantă pentru zilele noastre, într-un interviu pus la dispoziție în exclusivitate în România de SkyShowtime pentru echipa Like5.ro:
CUM AȚI DESCRIE SERIALUL?
Oliver Hermanus: “Mary & George” este o dramă psihosexuală bazată pe fapte istorice despre o mamă și un fiu – Mary și George Villiers, care s-au infiltrat la curtea lui James I și au urcat în rang. Spre finalul vieții, Mary era Ducesă de Richmond, iar George era Duce de Buckingham. Serialul nostru analizează maniera în care au ajuns atât de sus. Este despre ascensiunea lor spre succes și influență.
“Mary & George” este cu totul special prin prisma faptului că nu există nicio urmă de regret în privința sexualității personajelor. Sexul joacă un rol esențial atât în viața mamei, cât și a fiului, iar maniera în care se folosesc de acest element ca mijloc de manipulare este vitală în atingerea scopului de a câștiga teren și a prospera. Nu ezită atunci când vine vorba de interesele loc sexuale și cred că serialul merită urmărit tocmai pentru asta.
CARE A FOST PROCESUL CREATIV – CÂND A ÎNCEPUT ȘI CE A IMPLICAT CERCETAREA?
Oliver Hermanus: În pregătirile producției, imaginile au avut greutate: am descoperit o mulțime de picturi cu animale care se sfâșiau între ele, câini atacând vulpi și lebede asaltate. Pentru mine, imaginile acestea au dat sensul serialului. Mai mult, am vrut să aibă încărcătură și energie sexuală puternică. Am răscolit inclusiv fotografii de la prezentări de modă, editoriale, am adunat multe imagini cu țesături transparente.
Acesta a fost punctul de pornire al discuției cu designerul de costume Annie Symons și cu scenografa Helen Scott. Le-am prezentat materialele de documentare și am accentuat ideea de a construi în jurul a ce se vede și ce nu se vede, completată de sugerarea sexualității. Annie a preluat întru totul conceptul mai ales în costumele lui George – cămășile lui sunt aproape transparente. Apoi, culoarea a fost un alt element esențial al costumelor; culori solide în special, iar Annie a folosit un anume roșu….
CUM AȚI DESCRIE PERSONAJELE MARY ȘI GEORGE?
Oliver Hermanus: George Villiers este foarte frumos. Acesta a fost cheia puterii lui George asupra Regelui. Este un bărbat foarte frumos care, deși are 20 de ani, la început pare un adolescent irascibil care se împotrivește să devină bărbat și să fie responsabil pentru întreținerea familiei sale. Transformarea sa de-a lungul miniseriei este surprinzătoare: de la o persoană dreaptă și puternică la una foarte schimbătoare și imprevizibilă.
Devine un personaj din ce în ce mai întunecat și preia controlul asupra vieții sale. Întorsătura esențială a poveștii este că el nu e atât de inteligent pe cât se crede și nicidecum la fel de inteligent ca mama sa, Mary, care este o adevărată forță a naturii. Mary e femeia care nu are nimic de pierdut. A respectat prea mult mersul clasic al lucrurilor încât acum e hotărâtă să acționeze cum știe ea mai bine: să manipuleze și să preia controlul. Are un curaj incredibil în ea, la fel ca Julianne Moore.
CUM ESTE EXPLORATĂ IDENTITATEA SEXUALĂ ÎN SERIAL?
Oliver Hermanus: Cred că atitudinea serialului față de identitatea sexuală este neglijabilă. Faptul că personajele fac sex cu persoane de același sex sau fac sex în grup sunt parte din lumea pe care am creat-o. Nu tratăm lumea aceasta cu atitudinea modernă de a pune etichete, a denumi sau identifica în vreun fel. Totul e foarte relaxat și degajat și îmi place senzația pe care o lasă.
CE ȘTIAȚI DESPRE MARY VILLIERS, GEORGE VILLIERS ȘI REGELE JAMES ÎNAINTE DE A VĂ IMPLICA ÎN PROIECT?
Oliver Hermanus: La început, nu știam nimic de fapt. În faza de pregătire a proiectului, m-am dus la Westminster Abbey și am stat la o coadă imensă pentru a intra – nu mai fusesem niciodată la Westminster Abbey – pentru a merge la mormintele lui Mary și George. Momentul acesta a devenit unul de referință pentru mine pentru că Mary și George sunt amândoi îngropați în Westminster Abbey în morminte masive de marmură – dovada succesului lor și a faptului că sute de ani mai târziu sunt încă acolo, ceea ce evidențiază ascensiunea și notorietatea lor.
Am învățat multe lucruri citind. Și, evident, “Mary & George” se bazează pe cartea lui Benjamin Wooley pe care am citit-o. Dar, în general, îmi place “să decojesc ceapa” încet atunci când lucrez la un proiect istoric, pentru că nu vreau să mă limitez la primele impresii.
Citește și “5 întrebări pentru Trine Dyrholm“