Anii ’90 au reprezentat intersecția modei și a culturii mainstream, un fenomen ce a generat o schimbare radicală a lumii. Serialul original Disney+ “In Vogue: The 90s” explorează elementele definitorii ale perioadei prin intermediul editorilor celebrei publicații: Hamish Bowles, Edward Enniful, Tonne Goodman și Anna Wintour. Primele trei episoade au premiera în exclusivitate Disney+ pe 13 septembrie, urmate de ultimele trei, din 20 septembrie, fiecare concentrându-se asupra unui moment definitoriu al decadei. Cele mai influente nume ale modei, filmului și politicii radiografiază momentele cheie ale unei perioade surprinzătoare: de la Hollywood și grunge, Met Gala și globalizarea modei americane, ascensiunea modelelor ca muze și celebrități, precum și noua generație de designeri. În așteptarea serialului, Like5 îți prezintă 5 referințe esențiale ale modei anilor ’90.
TRENDURI INSPIRATE DE CELEBRITĂȚI
De la valul look-ului minimalist la ținute casual chic, sport, tricouri largi și rochii mulate, moda anilor ’90 era într-o continuă schimbare. Salopetele din denim, fustele mini și cardiganele scurte s-au stilizat considerabil. Celebritățile din zona muzicii, sportului, entertainmentului erau exponenții noilor tendințe prin combinațiile ingenioase. Industria muzicală a modelat considerabil moda decadei prin elementele culturii hip-hop: jachetele supradimensionate și blugii largi intraseră deja în trend. The Spice Girls sau TLC aduceau pe scenă piesele sport, în vreme ce rapperii combinau pălării supradimensionate cu treninguri și pantaloni cargo. Tricourile cu imprimeuri grafice se accesorizau cu ochelari de soare tip Aviator.
NOUA ESTETICĂ: GRUDGE, PREPPY ȘI PUNK
Moda anilor ’90 a generat inevitabil o serie de variațiuni și tipologii.
Perioada de glorie Nirvana e asociată inevitabil cu stilul grudge relaxat: de la blugii rupți la pulovere, completate de bocanci masivi.
Stilul preppy, inspirat din ținutele școlare tradiționale, s-a tranformat într-un look clasic al anilor ’90. Modelul Britney Spears – fusta mini în carouri completată de maiou și blazer asortat – era prezent în toate videoclipurile MTV.
Inspirat din zona skaterilor, punk-ul aducea elemente îndrăznețe: păr cu țepi, jachete din piele neagră, coliere tip chocker.
SUPERMODELELE
Femeia anilor ’90 era puternică și indepedentă, iar modele precum Cindy Crawford, Linda Evangelista, Naomi Campbell și Christy Turlington au ajuns de pe podiumurile prezentărilor pe copertele revistelor. Erau solicitate de branduri, televiziuni și deveniseră mai celebre decât outfit-urile pe care le purtau. Ele erau supermodelele cu o influență copleșitoare în modă. Transmiteau pasiune, personalitate și încredere, erau sinonime cu o nouă era a fashion-ului. Supermodelele deveniseră un brand în sine.
ERA DIGITALĂ
Boom-ul tehnologic al anilor ’90 (primul telefon cu clapetă, lansarea Google, fotografia digitală) a generat inevitabil o influență futuristă în fashion și provoca designerii. Thierry Mugler introducea roboții în colecția sa, Jean Paul Gaultier semna costumele purtate de Milla Jovovich din “The Fifth Element”, iar John Galliano prezenta colecția Dior inspirată din “The Matrix” combinând futurismul cu referințele istorice. Procesarea materialelor era în continuă transformare: apăreau țesăturile prelucrate și fibrele acoperite cu silicon pentru piesele vestimentare sport.
HAUTE COUTURE-UL ANILOR ’90
Alexander McQueen și John Galliano transformau prezentările colecțiilor haute couture în adevărate spectacole cu o scenografie elaborată în locații surprinzătoare. Debutul îndrăzneț al lui McQueen la Givenchy (1997) introducea manechine cu coafuri mitologice și elemente metalice, o colecție în care se împleteau în mod surprinzător istoria și natura. Pentru prezentarea colecției Dior (1998), Galliano s-a îndreptat spre somptuosul Opera Palais Garnier, unde modelele purtau tul, paltoane cu blană, rochii cu talie strânsă, iar finalul spectacolului inunda podiumul în confetti de hârtie colorată.