Entertainment“Everybody Loves Touda”: sound-ul Marocului în cinema 

“Everybody Loves Touda”: sound-ul Marocului în cinema 

Din 5 septembrie, descoperă Marocul prin irezistibila muzică în “Everybody Loves Touda”, distribuit în cinematografe de Independența Film.

Descoperă Marocul prin muzica tradițională cântată de Touda care are un singur vis: să devină Sheikha și să ducă mai departe mesajul poetelor care au susținut emanciparea și rezistența. Din barurile provinciale unde e stigmatizată, Touda țintește spre Casablanca pentru recunoaștere artistică și un viitor mai bun oferit fiului său. Prezentat în premieră mondială în Cannes Première 2024, cu un puternic mesaj #MeToo, “Everybody Loves Touda” redă respectul femeilor care au avut curajul de a încălca regulile și a duce mai departe muzica tradițională. Susținător al formării tinerilor pentru activități culturale, regizorul Nabil Ayouch al cărui film “Much Loved” (2015) a fost interzis în Maroc redă vocea războinicelor care caută independență. 

Like5 îți dă 5 motive să nu ratezi “Everybody Loves Touda” în cinematografe:

AITA – POEZIA VOCALĂ INTERZISĂ FEMEILOR

Istoria colectivă a Marocului a fost transmisă de-a lungul secolelor prin Aita – o  formă de poezie vocală interpretată de bărbați, interzisă femeilor. Răspândea povești colective despre viața triburilor, luptele și provocările lor. În secolul al XIX-lea, o femeie a avut curajul de a încălca regulile și de a cânta în public, iar datorită ei, Aita a devenit artă feminină. Tradiția a fost dusă mai departe de Sheikhatele avangardiste care au adăugat versuri despre dorință, trup, iubire. 

POVESTEA SHEIKHATELOR

La început, Sheikhatele s-au bucurat de admirația și respectul publicului până când, nevoite să se întrețină din muzică, și-au adaptat repertoriul pentru cabaretele de la oraș. Devenite o insultă pentru societate, femeile au atras dezgust. În “Everybody Loves Touda”, personajul principal este vocea care luptă pentru apărarea tradiției, dar mai ales pentru recâștigarea unui statut. 

O Sheikhata modernă, Touda e pregătită să depășească barierele și interdicțiile societății pentru a lupta împotriva dominației contemporane. Fără a fi o persoană religioasă, cu un profund spirit de revoltă, muzica o transpune într-o transă mistică. 

DOCUMENTAREA LUI NABIL AYOUCH

Pentru a transpune fidel poveștile Sheikhatelor, Nabil Ayouch s-a întâlnit cu multe femei care i-au dezvăluit violența îndurată, dominația masculină într-o societate patriarhală ce dictează repertoriul și le reduce la statutul de marfă. În “Everybody Loves Touda”, Ayouch explorează cruzimea în care trăiesc Sheikhatele, nevoite ca în ziua următoare să meargă mai departe. 

18 MINUTE DE LA SPERANȚĂ LA DEZILUZIE

Unul dintre cele mai provocatoare momente ale filmului este secvența cadru de 18 minute – pregătită timp de 3 luni cu o echipă de peste 250 de oameni. Touda pornește din stradă, traversează holul unui hotel, urcă 37 de etaje, trece prin cabine, iar camera e mereu cu ea, fuge, coboară. Publicul respiră cu ea și trece de la speranță la deziluzie până când ploaia aduce magia momentului. 

PREGĂTIREA PENTRU ROL

Nominalizată la César, secțiunea Révélations pentru filmul “Adam”, regizat de soția regizorului, actrița Nisrim Erradi s-a pregătit timp de un și jumătate alături de Sheikhate profesioniste pentru a învăța să cânte, să țină ritmul, să bată tobele, să danseze. Erradi a studiat îndelung mișcările și stilul lor de a vorbi. S-a dedicat complet proiectului și a refuzat orice alte oferte apărute în timpul pregătirii. La premiera de la Cannes, actrița a mărturisit că nu știe cum să iasă din rolul Toudei. 

Articole similare