ExclusivDiana Păroiu: “România are o imagine de țară primitoare în serialul lui Vinterberg”

Diana Păroiu: “România are o imagine de țară primitoare în serialul lui Vinterberg”

Prezentat în premieră mondială la Veneția 2024 și disponibil integral în aplicația Focus Sat, “Families Like Ours”, primul serial semnat de danezul Thomas Vinterberg, imaginează relocarea personajelor principale în Bucureștiul zilelor noastre.

Nominalizat la Oscar, premiat la Cannes și inclus în selecțiile unor prestigioase festivaluri internaționale, regizorul Thomas Vinterberg, co-fondatorul mișcării Dogma 95 alături de Lars von Trier, a ales România pentru a schimba soarta personajelor din primul său serial, “Families Like Ours/Familiile noastre”. Deși filmările din România au durat doar 3 zile, în martie și aprilie 2023, Bucureștiul este pe buzele danezilor de-a lungul episoadelor, privit cu speranță, drept o salvare în fața pericolului iminent al dispariției Danemarcei. 

Producătoarea Diana Păroiu a pregătit și coordonat filmările din România pe o perioadă de mai bine de un an, prin propuneri de locații “frumoase, sărăcăcioase, de tot felul” din București. 

Cu experiență în producții locale (“Distanța dintre mine și mine”, “Mammalia”, “Om Câine”), cât și în cele internaționale (“Return to Seoul”, prezentat în premieră mondială la Cannes, secțiunea Un Certain Regard), Diana Păroiu se concentrează pe dezvoltarea unui portofoliu original de lungmetraje și seriale semnate de regizori și scenariști români consacrați sau aflați la început de drum. În prezent, prin casa de producție Visual Walkabout, Diana este implicată în calitate de producător asociat și în pregătirea a două lungmetraje produse de Cristian Mungiu și Tudor Reu (“Heruvimele”, semnat de Daniel Sandu, și “Amintiri din Epoca de Aur 3”, scenariul Cristian Mungiu, regia Ioana Uricaru). 

Într-un interviu în exclusivitate pentru Like5, Diana Păroiu dezvăluie detalii din pregătirea serialului distopic “Families Like Ours/Famiile noastre”, regizat de Thomas Vinterberg, despre subiectul sensibil al refugiaților și opțiunile oferite de Est și Vest. Serialul este disponibil integral în aplicația Focus Sat. 

CUM ȘI CÂND A AJUNS LA TINE ECHIPA DE PRODUCȚIE A SERIALULUI “FAMILIILE NOASTRE”? ESTE PRIMUL SERIAL ÎN CARE EȘTI IMPLICATĂ?

Producătorul Kasper Dissing de la Zentropa m-a contactat prima oară acum 3 ani, în primăvara anului 2022, pentru a demara pregătirile în România. Fix înainte de pandemie, la început de 2020, am fost colegi în cadrul Rotterdam Producers Lab, workshop la care am participat cu o nominalizare din partea EAVE Producers network. 

“Families Like Ours” este primul meu serial lansat. Dezvoltăm în prezent la Visual Walkabout alte două concepte originale, unul dintre ele cu acțiunea în Germania, gândit în principal pentru piața germană, dar atractiv și pentru publicul internațional.

CUM S-A DERULAT ÎNTÂLNIREA CU THOMAS VINTERBERG ȘI CARE A FOST MOTIVAȚIA REGIZORALĂ A RELOCĂRII PERSONAJELOR ÎN BUCUREȘTI? 

Thomas este unul dintre regizorii mei de suflet. Încă din liceu, eu și fratele meu, Alin, îi devoram filmele. A fost o bucurie să lucrăm împreună și să descopăr nu numai artistul vizionar Thomas Vinterberg, ci și omul cald, blând și curios. În acest univers distopic imaginat de Thomas, cu relocarea poporului danez provocată de iminenta inundare a întregii țări, personajele cu resurse financiare limitate și care nu găsesc locuri de muncă în Vest, migrau inițial spre Ucraina. În scenariile inițiale apărea deci Ucraina dar, în realitatea noastră, Ucraina a fost invadată de Rusia în februarie 2022. Thomas a dorit să relocheze personajele într-o altă țară atractivă dpdv turistic din Europa de Est dar pe care, în același timp, scandinavii de rând să nu o vadă drept un Holy Grail. 

E PRIMUL SERIAL REGIZAT DE VINTERBERG: CUM S-A RESIMȚIT ACEST LUCRU LA DEPARTAMENTUL PRODUCȚIE? S-A SIMȚIT DE PARCĂ AR REGIZA 7 FILME? CARE ERA ATMOSFERA PE PLATOUL DE FILMARE, LUCRUL CU DIRECTORUL DE IMAGINE ȘI ACTORII? 

În România am filmat cu o echipă restrânsă, internațională, guerilla-style. Atmosfera pe set a fost relaxată. Thomas era mereu curios, interacționa cu localnicii din proximitatea locațiilor de filmare, punea întrebări, dorea să afle cât mai multe despre România. Am avut și un raport foarte bun între DoP-ul Manuel Alberto Claro (cunoscut pentru filmele lui Lars von Trier – “Melancholia” și “The House That Jack Built”) și echipele de cameră, electrică și grip din România. De mult nu îi mai văzusem pe colegii mei români atât de încântați – au savurat poveștile lui Manuel de pe toate continentele unde acesta a filmat.

CARE A FOST CEA MAI MARE PROVOCARE ÎN MATERIE DE PRODUCȚIE?

Am avut o echipă de tip guerilla (mică) pentru filmări pe străzi, în tramvai, etc., iar asta a fost o provocare în sine. Mai făcusem o singură filmare cu echipă mică și cast restrâns, pentru “Return to Seoul” (Cannes Un Certain Regard 2022). Toți membrii echipei au fost super profi, adaptabili, ne-am ajutat unii pe alții și am descurcat toate ițele și neprevăzutele. Oricum, treci mai ușor peste orice provocare când lucrezi cu Moro (Adrian Moroca, line producer)!

BUCUREȘTIUL PARE O CAPITALĂ DIN LUMEA A TREIA ÎN ACEST SERIAL, NU TE-A DERANJAT CUM A ALES REGIZORUL SĂ-L PREZINTE ÎN LUMINA ASTA?

Era nevoie de un contrast. Vedem cum danezii din clasa mijlocie superioară încearcă primordial relocări în Franța și UK. Thomas și-a dorit să arate că pentru ei visul este Paris, nu București, nu Estul. Era nevoie de aspirațiile acestea către Vest, de idei preconcepute vis-a-vis de Est, care să genereze mai apoi alegeri dificile și dileme pentru personajele daneze. Cu toate acestea, în serial, România are o imagine de țară primitoare spre deosebire de UK – care refuză relocări și separă familii, Franța – unde personajele cu studii superioare nu pot obține joburi calificate, Polonia – prezentată drept mai puțin ospitalieră după ani de exod ucrainean. Există un moment emoționant în serial în care românii și protagonista daneză petrec împreună de Crăciun, e acolo multă speranță. Serialul arată că un exod masiv ar fi greu de gestionat – România și alte țări din Est nu ar fi pregătite dpdv al infrastructurii (lucru vizibil prin îngrămădeala de 8 persoane într-o cameră, în adăpost), și că multe țări vestice, deși mai pregătite dpdv economic, ar respinge refugiații europeni date fiind politicile xenofobe de imigrație adoptate. Cred că ține de noi să întărim în acești ani toate statele europene, pentru a putea face față oricăror crize politice, climatice, economice, sanitare pe viitor.

Articole similare