67 de filme sunt pe lista scurtă în cursa pentru o nominalizare la Premiile Academiei Europene de Film, ceremonie programată pe 17 ianuarie 2026 la Berlin. Titlurile premiate la cele mai importante festivaluri (Berlinale, Cannes, Veneția, Annecy) sunt favorite în selecția de 44 de lungmetraje de ficțiune, 15 documentare și 8 animații: de la câștigătorul Palme d’Or “It Was Just an Accident” la “Dreams”, distins cu Ursul de Aur, “Sentimental Value”, “Sirat”, “Young Mothers”, “Arco” sau “Little Amelie”.
Două producții românești sunt incluse pe lista Academiei pentru nominalizări la Oscarurile europene: “TWST / Things We Said Today” (regia Andrei Ujică) și “Dinți de lapte” (regia Mihai Mincan).
Pe 18 noiembrie, nominalizările celor 8 categorii principale vor fi anunțate în cadrul celei de-a 22-a ediții a Festivalului European de Film de la Sevilla.
Like5 a pregătit selecția lungmetrajelor under the radar în cursa nominalizărilor, pe care trebuie să le vânezi în festivaluri.
CHRISTY
Cork, Irlanda: doi frați se reintegrează în societate după ce au fost în grija statului – Christy, puștiul de 17 ani, proaspăt dat afară din centrul de plasament, și fratele Shane, cu familia sa la început de drum. Nevoiți să se reconecteze după o pauză îndelungată, pe fundalul unui mediu problematic în suburbiile orașului, cei doi frați trebuie să se împace cu trecutul turbulent. Debutul în lungmetraj al lui Brendan Canty (cunoscut pentru regia videoclipului “Hozier: Take Me to Church”) conturează o poveste realistă, emoționantă și amuzantă. Fără să cadă pe panta sentimentalismului sau a disperării, “Christy” dozează duritatea și delicatețea unor tineri profund atașați de locurile natale. În cazul în care ai ratat “Christy” la TIFF sau în cinematografe, ar fi bine să fii cu ochii pe orice proiecție se anunță și să aștepți cu nerăbdare originala piesă hip hop de la finalul filmului.
LOVEABLE
Dacă nu îți rezolvi traumele din copilărie, relațiile tale viitoare o vor face. “Loveable”, drama norvegiană semnată de Lilja Ingolfsdottir, radiografiază căutările Mariei și nevoia de a stabili un echilibru între rolurile de mamă și femeie de carieră. Pe măsură ce programul celui de-al doilea soț implică din ce în ce mai multe deplasări și toate responsabilitățile o sufocă, Maria asistă la destrămarea căsniciei și la deteriorarea relației cu cei 4 copii. O poveste clasică într-o structură obișnuită care explorează autoanaliza personajului. Decizia lui Sigmund de a divorța o pune pe Maria în cea mai incomodă poziție: confruntarea cu propriile temeri.
ON FALLING
Între programul obositor și rutina jobului de magazioner dintr-un centru de distribuție scoțian, Aurora, imigranta portugheză, face eforturi vizibile pentru a rezista singurătății și alienării. Debutul în lungmetraj al Laurei Carreira, produs de Ken Loach, “On Falling” pătrunde într-o lume peste care plutește un imens nor depresiv. În centrul în care ar trebui să existe roboți pentru sortarea și preluarea mărfii, Aurora își menține ritmul de lucru pentru a nu fi penalizată și pentru o recompensă derizorie (o bomboană de ciocolată). Conversațiile superficiale din bucătăria apartamentului pe care îl împarte cu alți imigranți sunt tentativele fragile, dar constante de a supraviețui. Cu un ritm lent și fără prea multă acțiune, “On Falling” reușește să transmită un amestec de stări anxioase, epuizare fizică și emoțională, blândețe și optimism.
ONE OF THOSE DAYS WHEN HEMME DIES
Propunerea Turciei la Oscaruri 2026, “One of Those Days When Hemme Dies” curge lent dar te obligă să fii atent la detaliile întregii construcții. Presa internațională consideră că debutul lui Murat Fıratoğlu “are ceva din cinema-ul profund al lui Abbas Kiarostami”. După ce a dat faliment în Izmir, Eyüp se întoarce în Siverek și începe să usuce roșii împreună cu sătenii. Nu e capabil să câștige salariul zilnic, intră în conflict cu șeful său Hemme și totul degenerează. Furia și disperarea lui Eyüp îl aduc în pragul răzbunării. Cu o imagine poetică, simetrică și ritmică, “One of Those Days When Hemme Dies” reușește să transpună pe ecran o comunitate, o lume, un întreg univers.
THE LAST VIKING
Fanii lui Mads Mikkelsen nu trebuie să rateze comedia neagră “The Last Viking”. Semnat de danezul Anders Thomas Jensen, “The Last Viking” e o fabulă despre identitate ce explorează modul în care e modelată de percepția celor din jur. Anker (interpretat de Nikolaj Lie Kaas) este eliberat din închisoare după ce a ispășit o pedeapsă de 15 ani pentru jaf. Banii au fost îngropați de fratele lui, Manfred (Mikkelsen), problema este că o tulburare mentală l-a făcut să uite tot. Mai mult, are reacții ciudate – se crede John Lennon și se aruncă din mașină din senin. În speranța amintirii ascunzătorii banilor și a vindecării lui Manfred, cei doi frați pornesc într-o călătorie amuzantă de neuitat!











