Features5 detalii din culisele "Megalopolis"

5 detalii din culisele “Megalopolis”

“Megalopolis”, testamentul regizorului Francis Ford Coppola, are premiera în cinematografele din România pe 8 noiembrie, iar Like5 îți prezintă 5 detalii din culisele realizării filmului.

Plasat într-o nouă Roma ce seamănă foarte mult cu un New York futurist, “Megalopolis”, proiectul alegoric al lui Francis Ford Coppola, subintitulat fabulă, îl are în rolul principal pe Adam Driver drept Cesar Catilina, un arhitect vizionar care poate opri timpul cu ajutorul minții. Contruiește peisaje urbane înalte și fluide cu ajutorul unei misterioase substanțe – Megalon, visează la un oraș autosusținut, dar intră în conflict cu primarul Cicero (interpretat de Giancarlo Esposito) în privința utilizării resurselor limitate. 

Cu o lansare dezamăgitoare în cinematografele din America de Nord (4 milioane de dolari încasări versus un buget de producție de 136 de milioane), “Megalopolis” are o doză considerabilă de fantezie și ireal, Coppola fiind mai preocupat de felul în care va arată viitorul versus răspunsuri și soluții ferme. Cu o distribuție de top de la Aubrey Plaza în rolul lui Wow Platinum, o jurnalistă din presa financiară extrem de ambițioasă, dornică să se poziționeze cât mai sus – mai întâi amanta lui Cesar, apoi soția unchiului acestuia, milionarul Hamilton Crassus (interpretat de Jon Voight). Shia LaBeouf îl interpretează pe Clodio, nepotul lui Hamilton, care face tot posibilul să moștenească averea familiei, intrând în cele mai ciudate combinații. “Megalopolis” este un amestec de romantism și melodramă pe fundalul unor scandaluri urbane și mișcări în stil gangster. 

Like5 îți prezintă 5 detalii din culisele producției “Megalopolis” a cărui lansare se apropie:

INSPIRAȚIA LUI COPPOLA

Principala sursă de inspirație a lui Coppola a fost “Things to Come”, un clasic din 1936 semnat de William Cameron Menzies, al cărui scenariu era semnat de scriitorul science fiction H.G. Wells. Născut în 1866, una dintre cele mai importante voci ale SF-ului, Wells s-a evidențiat drept o raritate în peisajul literar prin formația sa ca om de știință, fiind cel care a prezis și inspirat prin scrierile sale apariția laserului, emailului, televiziunii. Construcția viitorului l-a urmărit pe Coppola, nu doar prin filmele vizionate, ci și prin intermediul cărților precum “The Boy Scientist”, un volum de știință pentru copii. 

UN PROIECT ÎNCEPUT ACUM 40 DE ANI 

“Megalopolis” a debutat la începutul anilor ’80, proiect de mare amploare inspirat din Conjurația lui Catilina din anul 63 î.Hr. când nobilul roman Lucius Sergius Catilina plănuia răsturnarea Romei printr-o lovitură de stat care să înlăture casta de la putere și să șteargă datoriile claselor inferioare și, implicit, pe ale sale. “Am început să notez idei punând cap la cap articole sau citate pe care le întâlnisem în lecturi. Toată lumea știe că America este reîncarnarea modernă a Republicii Romane pentru că fondatorii nu au dorit un rege, ci au fost mai degrabă inspirați de modelul republican al Republicii Romane. Când mergi la New York, nu poți să nu fi frapat de influența arhitecturii romane.” explică Francis Ford Coppola. 

CONJURAȚIA DIN NEW YORK

Pornind de la detaliile istorice ale conjurației antice și conflictul dintre Cicero și Catilina, Coppola a preferat o altă abordare: într-un New York stilizat, inima puterii mondiale, planul lui Catilina urmărea un echilibru vizionar și drept, spre deosebire de viziunea răuvoitoare și nedreaptă a lui Cicero. Pornind de la această premisă, Coppola a studiat cele mai palpitante situații newyorkeze: de la cazul penal Claus Von Bülow, scandalul #metoo dintre Mary Cunningham – supranumită “The Money Honey” – și James Agee Bendix până la petrecerile din Studio 54 sau criza financiară care a zdruncinat orașul, salvat de la faliment în cele din urmă de Felix Rohatyn (fost ambasador SUA în Franța). “Megalopolis” a devenit un proiect optimist despre oameni geniali, capabili de a rezolva orice situație extremă. 

2001 

În vara lui 2001, Coppola începea pregătirile “Megalopolis”: Robert De Niro, Paul Newman, Leonardo DiCaprio, Uma Thurman, James Gandolfini și Russell Crowe se întâlneau pentru o serie de lecturi. O echipă de filmare era confirmată pentru a surprinde centrul orașului și împrejurimile acestuia. Atentatele din 11 septembrie au întrerupt brutal orice demens. Un film despre o formă de utopie devenea imposibil de realizat în condițiile în care orașul era lovit de tragedie. În anii care au urmat, Jon Voight, Laurence Fishburne și Giancarlo Esposito au fost printre primii actori care au citit scenariul. După abandonarea în 2007 a producției din lipsa finanțării, Coppola a preferat să își vândă o parte a podgoriei pentru a realiza filmul. A cumpărat inclusiv un fost motel din Atlanta, l-a renovat și l-a folosit pentru echipă și producție (cu săli de montaj, sală de mixaj și post-sincron), dar și ca locație de filmare. 

STILUL VIZUAL MEGALOPOLIS”

Cu o echipă de producție consolidată de-a lungul timpului, de la directorul de imagine Mihai Mălaimare Jr. la designerul de costume Milena Canonero și scenografii Bradley Rubin și Beth Mickle, Coppola s-a simțit inspirat. A dorit evocarea unei fresce țesute, iar sentimentul evaziv al tapiseriei putea fi redat doar prin imagini specifice. Costumele au devenit oglinda timpului, cu o puternică referință în Roma Antică. De la costume austere la unele extravagante, de la ținutele atemporale ale lui Cesar până la cele purtate de Giancarlo Esposito în semn de mândrie exagerată, furie și disperare, în vreme ce țesăturile scumpe ale costumelor lui Hamilton Crassus subliniau bogăția extremă. Interioarele decorurilor futuriste au fost o altă provocare pentru Coppola: “decorurile sunt metaforice”, inspirate din forme naturale. 

Photo CreditIndependența Film

Articole similare