Prezentat în Competiția Oficială de la Cannes, “Nouvelle Vague” este declarația de dragoste a lui Richard Linklater pentru spiritul revoluționar al fenomenului care a schimbat pentru totdeauna istoria cinema-ului. Linklater reimaginează culisele realizării “À bout de souffle”, titlul emblematic al Nouvelle Vague-ului, debutul lui Jean-Luc Godard în regie. Considerat pionierul cinematografiei moderne, Godard sfidează regulile și inventează altele noi, înconjurat de o echipă de actori și creatori aflați la început de drum. “Nouvelle Vague”-ul lui Richard Linklater te poartă pe străzile Parisului din anul 1959 într-o experiență transformatoare despre forța cinema-ului. Programul în cinema e disponibil aici.
ÎNTOARCEREA LA ÎNCEPUTURILE NOUVELLE VAGUE
Ce își propune Richard Linklater nu este refacerea “À bout de souffle”, ci o privire asupra lui, dintr-un alt unghi. Principalul vis al cineastului american a fost recrearea epocii, a oamenilor, a atmosferei: “să petrec timp cu oamenii din miscarea Nouvelle Vague” a mărturisit Linklater. Declarație de dragoste pentru cinema, titlul care a concurat pentru Palme d’Or nu s-a dorit un film de epocă, ci o trăire intensă a momentului.
PORTRETUL UNEI GENERAȚII
Nouvelle Vague-ul a schimbat destine. La 20 de ani, Linklater se visa dramaturg, iar filmele erau doar o plăcere, nici măcar un vis. Libertatea, veselia și spiritul revoluționar al filmelor lui Godard i-au schimbat viața lui Linklater. Au deschis o lume nouă întruchipată perfect de criticul devenit regizor, cel care improvizează, are umor, e îndrăzneț și provocator. “Nu știam nimic despre realizarea de filme, dar simțeam cât de cool și revoluționar era filmul” declară Linklater.
ALEGEREA DISTRIBUȚIEI
Pentru a surprinde spiritul ludic al comunității obsedate de film, cei care trăiau și respirau cinema, pentru o “iluzie complete”, Richard Linklater a insistat să găsească actori necunoscuți care să semene cu omologii lor din viața reală. Castingul a durat 6 luni, iar rezultalele au fost pe măsura așteptărilor. Guillaume Marbeck a reușit să absoarbă mișcările, gesturile și privirea lui Jean-Luc Godard, în timp ce Adrien Rouyard a adus echilibrul perfect între blândețe și fermitate în vocea lui Truffaut, iar Antoine Besson a fost sclipitor în rolul lui Chabrol. Repetițiile pe platoul de filmare au fost decisive pentru Linklater: să se convingă de felul în care funcționa trio-ul fantastic.
JEAN-PAUL BELMONDO ȘI JEAN SEBERG
Alegerea actorilor care readuceau pe ecran imaginea lui Jean-Paul Belmondo și a lui Jean Seberg a fost un alt pariu câștigat de Linklater. Aubry Dullin a fost rechemat la casting după o probă în care era paralizat de emoții. Zâmbetul natural l-a convins pe regizor. Marile emoții legate de Zoey Deutch au fost împărțite între accentul franțuzesc și look-ul actriței. Dacă respirația și pauzele au fost înțelese ca atare și lucrate, transformarea radicală de la brunetă la o blondă cu părul scurt au lăsat fără suflare echipa de producție. În doar 48 de ore, asemănarea cu Jean Seberg a fost uimitoare.
DIALOGURI VERIFICATE ȘI COSTUME CHANEL
Pentru ca limbajul să rămână fidel epocii, legendele false să fie demascate, iar glumele să fie puse în context, Linklater a lucrat cu regizoarea Laetitia Masson, expert în opera lui Godard.
Cât privește producția, în mod surprinzător, finanțarea “Nouvelle Vague” nu a mers foarte ușor. Colaborarea cu Chanel a fost una dintre cele mai neașteptate. Discuțiile pornite de la personajul lui Jean Seberg care purta Chanel în viața reală, s-au concretizat în finanțarea proiectului, dar și în crearea mai multor ținute pentru personajul interpretat de Zoey Deutch.







